SAMFERDSEL

Kan vi få magnettog i Skandinavia?

I Norge er det også stort potensial for magnettog-løsninger.

Kan maglev-tog også være noe for Norge?
Kan maglev-tog også være noe for Norge? Foto: CRRC Sifang
Ole Rasmussen, ingeniør og medlem av styringsgruppen for DSMG – Den skandinaviske magnettogs gruppe
29. des. 2019 - 05:03

I den internasjonale pressen har Kinas nye 600 km/t magnettog fått stor oppmerksomhet. Det nye magnettoget bygger på den velprøvde Transrapid-teknikken som har vært i drift i Shanghai siden 2003.

Magnettog-banen i Shanghai har vist imponerende driftsstabilitet, og med daglige hastigheter på 431 km/t. Den gjennomprøvde teknikken har betydd at Kina i 2016 satte i gang en nasjonal satsing på 200–600 km/t magnettog.

Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger

Kinas fokus på magnettog har betydd at Kina i dag har 6 forskjellige magnettog-versjoner i drift og under testing.

Setter av hundre millioner til magnettog

Denne akselererende tekniske utviklingen i Kina har blitt lagt merke til også i USA, hvor det for tiden har blitt avsatt 80 millioner danske kroner (cirka 106 millioner norske) til utvikling av magnettog.

Siden 2015 har den skandinaviske magnettog-gruppen (DSMG) hatt dialog med det svenske transportdepartementet, hvor daværende minister Anna Johansson satte i gang en kunnskapsdialog med DSMG.

Under en rekke møter med Trafikverket i Sverige og møter i det danske folketinget, har det blitt opparbeidet en stor faglig og politisk viten om de klima- og miljøfordelene ved magnettog.

Stort potensial

I Norge er det også stort potensial ved magnettog-løsninger, siden trasé-mulighetene er mye friere. Siden en stigning på 8 prosent i Oslo-tunnelen ikke er begrensende for magnettog, åpnes det for nye muligheter for den kollektive togtrafikken i Norge.

Kina fokuserer på magnettog, og USA satte av utviklingspenger. De over 60 prosent lavere driftsomkostningene er også noe som alle land i Europa bør ha fokus på.

I DSMG ser vi store muligheter for at magnettog kan bli et nordisk høyhastighets togsystem, siden byggetiden og fleksibiliteten i trasévalg vil kunne gi et godt togtilbud mellom Oslo, Göteborg, Stockholm og København.

Ukrainske soldater trener på en stridsvogn i desember i fjor. Russland har mistet 3000 stridsvogner siden krigen startet, men har flere tusen eldre stridsvogner på lager.
Les også

Tenketank: Russland hentet ut opp mot 90 gamle stridsvogner i måneden – har tapt tusenvis

I Norge er magnettog-linjer fra Oslo til Stavanger/Bergen og Oslo til Trondheim muligheter som viser attraktive økonomiske løsninger.

«Magnettåg i Skandinavien»

Magnettog er fremtidens raske landtransport-system, og utviklingen akselererer i økende grad i Kina.

DSMG ser gode muligheter for å samle en ny sektor, og et utviklingsmiljø hvor også myndigheter kan inngå.

Denne skissen viser nordre alternativ, og hvordan den nye Mjøsbrua kan se ut.
Les også

Nye Veier har bestemt seg for hvor den nye Mjøsbrua skal gå

På Facebook-siden «Magnettåg i Skandinavien» har vi gjennom flere år samlet mye kunnskap om magnettog, og alle i transportsektoren har her mulighet for å hente kunnskap og debattere magnettog-emnene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.