Kabler bro i California

  • nyheter_bygg

Dorman Long hordaland (DL hordaland), som eies av Hordaland Mekaniske Verksted (HMV) og engelske Cleveland Bridge, har nettopp avsluttet kabelspinningen på hengebroen som skal stå ferdig til sommeren.

Norsk taubane-erfaring

HMV leverer ikke selve tråden, men tar seg av prosjektering og montasje.

- Vi liker å si at vi leverer kjernekompetanse innen kabelteknologi, sier administrerende direktør Arne Røen i DL hordaland, firmaet som kaller seg The Anglo-Norwegian Spin Doctor på engelsk.

Utstyret er basert på tradisjonell norsk taubanekompetanse. Ståltrådene leveres på tromler eller i coiler av stålprodusenter, og selve kabelen lages på stedet.

Firmaet har utviklet et moderne automatisert utstyr for spinningen og videreutviklet tidligere brukt teknologi. Enkelttråder på ca. 5 mm i diameter blir trukket ut og til slutt bendslet sammen til en rund kabel.

For å trekke ut trådene benyttes en taubane over hver kabel. Taubanen trekker med stor hastighet ut bukter av tråden fra tromler på den ene enden av broen. Det er viktig at tråden har korrekt stramming, og det oppnås ved hjelp av bremsing av tromlene. Strammingen opprettholdes av loddvekter og et et elektronisk-hydraulisk reguleringssystem.

På Carquinez-broen var kablene 1245 meter lange og de bestod hver av til sammen 8584 tråder med diameter på 5 mm. Total diameter på kabelen er 512 mm.

Ledig for oppdrag

Tre store broprosjekter skal avgjøres innen årets utgang og spenningen er stor om byggherren går for hengebroer.

- Hengebroenes største konkurrent de siste tredve årene har vært skråstagbroer, betongbroer og tunneler, forteller Røen som synes hengebroer er vakre konstruksjoner i seg selv.

DL hordaland har lang erfaring med kabelleveranser og har stort sett stått for kabelspinningen til hengebroene som er bygd i nærområdet de siste årene: Storebælt i Danmark, Høga Kusten i Sverige, Trekantsambandet i Hordaland og Tagus i Portugal. Deres eneste konkurrent på kabelspinning er Nippon Steel fra Japan.

- Hengebromarkedet har vokst veldig de siste årene. Fra 1960 til 1990 var markedet helt dødt i Europa og USA. Alle skulle ha skråstagbro eller tunnel. Etter flere tilfeller med jordskjelv og uvær har man sett at hengebroer tåler mye. I tillegg er de vakre byggverk. I San Fransisco ville politikerne ha en signaturbro - koste hva det ville koste, forteller Røen.

Når det gjelder nye prosjekter, er både kryssingen av Messina-stredet, Chacao Channel i Chile, Tacoma ved Seattle og Oakland East Bay i San Fransisco, tenkt som hengebroer og DL hordaland ønsker å stå for spinningen.