Julenissens verksted

Billedtekst:

MODERNE JULENISSE:

Daglig leder Egil Iversen på Biltema i Oslo lokker til seg menn som den renne rottefangeren fra Hameln

















Kundene som går sakte mellom reolene på et av Biltemas varehus er ikke som andre kunder. De har kupp i blikket og klemmer og stryker på alle godsakene de møter. — Dette kan nok komme godt med, — dette var billig, — du verden, — dette visste jeg ikke fantes og — dette bare må jeg ha. Og så videre. Resultatet er en stor handlekurv full av nyttige ting og ting som sikkert kommer til nytte; - en dag. Egen erfaring. Ja da. Nesten hver uke.

For Biltema er et sted du enten er skeptisk til, eller elsker.

Fenomenet som har sveipet over hele Norden er rundt 40 år gammelt. Det startet med den første butikken i Linköping i Sverige for å selge billige reservedeler til bil. Det andre varehuset de åpnet var faktisk i Sarpsborg i 1985 og siden har det gått slag i slag over hele Norden.

Helt fra starten og til i dag har det vært slik at biler var billige mens reservedelene kostet det hvite ut av øyet. Det var mange mellomledd og hvert ledd skulle ha en solid del av kaka. Hvis du prøver å kjøpe en vanlig bil i deler vil du få prisen på en Rolls Royce eller mer.

Biltema har holdt seg til sin lest. Fremdeles hopper de over alle mellomleddene og kjøper de produktene direkte fra produsenter. Her skal pengene tjenes på volum i stedet for på høye marginer. Det har blitt lettere for hvert år etter hvert som antallet varehus har økt. Bare i Norge er det nå 15 stykker og 40 over hele Norden. Biltema bruker også sitt eget selskapsnavn som merkevare. Her skal ingen få slippe til med dyre merkevarer hvor mye av produktprisen har blitt suget opp i reklamebudsjettene.

— Jeg vil tro at ingen har lavere pris enn oss på minst åtti prosent av sortimentet vårt, og i mange tilfeller er det ren utklassing, sier Egil Iversen, som driver Biltema på Alnabru i Oslo.

Spørsmålet er hvor presist Biltema-navnet er i forhold til dagens vareutvalg. Båttema, Snekkertema, Rørtema, Hjemmetema, Sykkeltema og en rekke andre tema er også gode beskrivelser spør du oss.





Franchise

En Biltemabutikk i dag er i virkeligheten privat. Det er en franchise som innebærer at eieren leier retten til å drive varehuset og til å selge varene som står i katalogen av Biltema i Sverige. Leieinntektene og produktavansen setter moderskipet i stand til å bygge opp en stor logistikkorganisasjon og å utgi den berømte katalogen.

Katalogen er jo et kapittel for seg selv. Den kommer to ganger om året i 7 millioner eksemplarer, eller 275 trailerlass. Stablet oppå hverandre når vi omtrent 5 kilometer over flytrafikkens normale trafikkhøyde.

For hver katalog forsvinner en del produkter, men det dukker opp 500 til 700. De nye katalogene kommer på svære paller og de varer ikke lenge. Mer etterlengtet lektyre skal du lete lenge etter. Slike verktøybibler finner gjerne hedersplassen på do eller på nattbordet i ukevis etter utgivelsen. Et lite personlig tips er også katalogen på pdf som kan lastes ned fra www.biltema.no. En slik hører jo hjemme på enhver PC.

— Et eksempel på de nye produktene vi introduserer er utvalget i skruer. I fjor fikk vi et svært stort økning i sortimentet av skruer og til priser knapt noen kan konkurrere med. Det er ikke få snekkere som foretrekker å kjøpe skruene og det andre festemateriellet vi fører her, sier Iversen, og lover at de skal fortsette å øke utvalget, spesielt innen reservedeler og tilbehør til bil, verktøy, bygg og båt.





Kvalitet

Mange rynker litt på nesa over Biltema. — Det er for dårlig kvalitet sier de. Faktum er at Biltema har svært få reklamasjoner. Målsetningen er å komme ned i 5 promille, men den ligger for tiden på 6. Mange produkter er også delt opp i ulike kvalitetsklasser, spesielt innen verktøy. Vanlige folk har sjelden behov for verkstedkvalitet, men for de som trenger det leverer Biltema verktøy med ti års garanti.

— Alt vi selger er godkjent av sertifiseringsinstanser og dokumentert, sier Iversen.

Hele katalogen er tilgjengelig på nettet, men ikke bare den. Her finner kundene også bruksanvisningene som har så lett for å forsvinne.

— I dag kan kundene finne hylleplasseringen og lagersituasjonen til de enkelte produktene på terminaler i butikken, men målet vårt er at de skal kunne finne denne informasjonen på nettsiden vår, sier Iversen.

— Jeg og en partner har drevet dette varehuset i snart syv år og det har vært et fantastisk eventyr. Det sier Egil Iversen som er en av de to franchiseholderne ved Biltema på Alnabru i Oslo. Som eneste Biltema i Oslo har utfordringen ofte vært å skaffe nok varer og kundene har plukket direkte fra pallene som kommer opp i butikken.

— Vi er over den perioden nå og det aller meste som finnes i katalogen har vi på lager. Både vi og Biltema har vokst voldsomt, men nå er det blitt orden på logistikken.





Ikke bare menn

Selv om Biltema er paradiset for mange menn er det kvinner i butikken også.

— Selv om det sjelden er trengsel blant damene i verktøyavdelingen har vi et stort sortiment som kvinner også er interessert i. Dessuten er de ofte med gutta når det handler om ting til hjemmet. De færreste menn har mye å si når det er snakk om innredningsdetaljer. Skal jeg tippe har vi omtrent 30 prosent kvinnelige kunder, men overraskende mange av dem dukker opp med handlelapp. Det sitter nok en hjemme som har skrevet den, sier Iversen.