Jorda rundt med ny elbil

Lanseringen av den nye A Future-elbilen i Oslo var også første stoppested for en verdensekspedisjon.

Eventyrerne Nina Rasmussen og Hjalte Tin skal det neste året kjøre kloden rundt med to av disse elektriske Qashqai-ene.

Les også saken: Her er elbilen for hyttetur og motorvei

Hete og kulde

De to danskene har vært på mange reiser tidligere de siste 30 årene, hovedsakelig med motorsykler, som har resultert i tretten bøker.

Etter å ha bokført mer enn 200 000 kilometer på alle kontinenter unntatt polene, skal de tilbringe de neste ti månedene i en elbil. Ruta rundt kloden er cirka 36 000 kilometer.

– De største utfordringene tipper jeg blir ekstrem varme i Gobiørkenen og senere kulda når vi skal krysse Midtvesten i USA midtvinters, sier Tin.

Inne i denne kupeen skal Hjalte Tin tilbringe de neste ti månedene på en 36 000 kilometer lang elbiltur. Bak rattet sitter han som får skylda dersom bilen bryter sammen, nemlig konstruktøren Søren O. Ekelund. Foto: Per Erlien Dalløkken

Derfor borger dette for en god test av elbilteknologiens driftssikkerhet. Slik sett har ikke ekspedisjonen fått noen flying start. Den ene av de to elbilene fikk tekniske problemer allerede før start, og blir sendt direkte til Stockholm.

Dessuten kan rekkevidden på elbilene, cirka 250 kilometer, by på utfordringer på visse strekninger. Dersom de ikke lykkes med å finne ladestikk, har de med seg en reserveløsning: En nyutviklet brenselcelle fra danske Serenergy som går på metanol.

Ruta

Etter avreise fra København forrige helg, kjørte altså Rasmussen og Tin til Oslo som er det første eksportmarkedet for A Future-elbilene.

Nå går turen østover via Stockholm, Helsingfors, St. Petersburg og Moskva, før ruta følger Den transsibirske jernbanen via Omsk til Ulan Bator i Mongolia.

September og stordelen av oktober skal benyttes i Kina, før eventyrerne avslutter Asia-oppholdet ved den danske paviljongen på verdensutstillingen i Shanghai, Expo 2010.

Bilene skipes over til San Francisco, hvor ruta går via Las Vegas og Houston og deretter nordover til Detroit til bilutstillingen på nyåret 2011.

Den siste europeiske etappen starter i Spania, med Monaco som første mål. Der skal bilene delta i Monte Carlos elektriske rally. Etter planen skal verdensturneen avsluttes hjemme i København 1. mai.

I skrivende øyeblikk har Rasmussen og Tin nettopp ankommet Karlstad. Her kan du følge de to bilene live

Nina Rasmussen lader opp Ev200-bilen på verdens største offentlige ladepark, på Trekanttomta ved Aker Brygge i Oslo. Foto: Per Erlien Dalløkken