Økoturen til Oslo starter med fullading ved Polarsirkelsenteret. (Bilde: Privat)

TESLA

Jim Roger jakter på gjerrig Mustang med sin Tesla S

Økonomisk kappløp fra Polarsirkelen til Oslo.

Da Jim Roger Johansen fra Meløy kommune hørte om økosjåførene som skulle kjøre en Ford Mustang fra Polarsirkelen til Oslo på én tank, bestemte han seg for å legge seg på hjul - med en Tesla S.

– For å vise hvor overlegen elmotoren er, så kjører jeg akkurat samme rute som Mustangen. Skal klare ruten på samme tid eller raskere enn Mustangen og skal ha det mer komfortabelt med cirka 20 minutters stopp hver 20. mil, skriver Johansen i en epost til Teknisk Ukeblad.

Da Teknisk Ukeblad snakket med Johansen i 13-tida torsdag, hadde han tre timer igjen å lade på 10A-kursen på Polarsirkelsenteret.

Med unntak av denne fulladingen, har han tenkt å bruke hurtigladere i 20-30 minutter og lade opp til 60-65 prosent.

Den første strekningen blir den lengste: 36 mil til Grong (han hopper over superladeren i Mosjøen). Deretter er planen å lade i Stjørdal og på Klett.

– Det er ganske like ytelser på disse bilene. Mustangen har cirka 320 hk, mens min Model S 70D har cirka 330 hk og firehjulsdrift. Men det er nok litt begrenset hvor mye av effekten de to kan bruke, sier Johansen.

Ulik taktikk

Dersom man tar utgangspunkt i at en liter bensin har et energiinnhold tilsvarende 9,1 kWh, har Mustangen med seg 537 kWh.

Jim Roger Johansen bak rattet i sin Tesla S 70D, for øvrig hans tredje Tesla siden juli i fjor.
Jim Roger Johansen bak rattet i sin Tesla S 70D, for øvrig hans tredje Tesla siden juli i fjor.

Johansen mener han skal klare å et gjennomsnittlig forbruk på 165 Wh/km på de 1050 kilometerne til Oslo, altså i overkant av 173 kWh.

De to drevne økosjåførene Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink i Ford Mustangen har mange lignende turer bak seg, og planla turen ned til minste detalj. De kjører Mustangen i den mest økonomiske hastigheten som er 65 kilometer i timen i oppoverbakke og 63 kilometer i timen på flatmark.

– Jeg kommer nok til å kjøre så fort som tillatt, selvsagt med litt fokus på engergiforbruk. Jeg kommer dessuten til å bruke en del autopilot, opplyser Tesla-sjåføren.

Det er ikke gjort noen tilpasninger på Mustangen. Johansen har byttet ut 21-tommerne med originalhjulene som står på 19-tommerfelger.

Passerte 1200 km

Men noen jakt eller samkjøring blir det ikke. 

Mustang-sjåførene startet fra Polarsirkelen klokka 16.40 onsdag. 

Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil med bilen, en Ford Mustang med en 2.3-liters EcoBoost-motor med 317 HK.
Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil med bilen, en Ford Mustang med en 2.3-liters EcoBoost-motor med 317 HK. Foto: Ford

Da Teknisk Ukeblad snakket med dem litt før klokka 15 torsdag, hadde de allerede kjørt inn i Aust-Agder.

Målet om å klare å kjøre til Oslo på én tank var med andre ord allerede nådd.

– Vi fortsatte videre sørover på E18. Nå passerer vi 1.200 kilometer, og vi triller ennå, forteller Henrik Borchgrevink.

Med andre ord er forbruket under en halvliter på mila.

Når han hører om Tesla-en som skal kjøre samme rute, og at Teknisk Ukeblad lager sak, blir han litt skeptisk. Han er litt oppgitt over hvor steile fronter det er mellom fossilleiren og elbilleiren.

– For oss handler dette om å vise hva som er mulig i en amerikansk muskelbil nå i 2016, takket være downsizing og forbedret motorteknologi og litt vilje bak rattet. Så sent som i 2009 hadde jeg en suv med automatgir som det var umulig å presse under en liter på mila, sier Borchgrevink.

I 2012 kjørte han og Wilthil 2.536 kilometer fra Helsinki til Oslo på én tank i en vanlig Ford Mondeo diesel.

På en sidevei sør i Kragerø bevitner politiet kilometerstand og at tankforseglingen fortsatt er på plass.
På en sidevei sør i Kragerø bevitner politiet kilometerstand og at tankforseglingen fortsatt er på plass. Foto: Ford

Året etter kjørte de Kautokeino - Oslo, 1.619 km -  på én tank med bensin i en Ford Focus.

Oppdatert: Torsdag kveld endte duoens kjøretur i Kragerø. De to hadde da tilbakelagt 1249,3 kilometer på én tank, med et offisielt gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,4872 liter per mil.

Tripmeter i Teslaen etter gjennomført tur.
Tripmeter i Teslaen etter gjennomført tur. Foto: Privat

Oppdatering 2: Fredag morgen har også Johansen passert Oslo og fortsatt videre. Etter 1.100 kjørte kilometer har han brukt 150 kWh som gir et gjennomsnittlig energiforbruk på 137 Wh/km.

Oppdatering 3: Klokka 12.35 har Johansen også kjørt 1250 km etter å ha startet kl 16.50 torsdag.

Han brukte cirka 16 timer på de første tusen km og passerte Oslo cirka kl 09 fredag.

Han forteller til TU at han i ettertid ser at kunne ladet enda mer effektivt. Han ladet i gjennomsnitt til 50 prosent av tilgjengelig kapasitet på hver superlader: 15 min på Grong, 25 min på Klett (hoppet over Stjørdal), 15 min på Alvdal og 15 min på Elverum.

– Jeg kunne kortet ned noen ladepauser til ti minutter, da jeg hadde mellom 10 og 20 prosent igjen ved ankomst til neste lader. Nå fortsetter jeg mot Sørlandet og ladet kun til 37 prosent før jeg kjørte mot neste superlader. Jeg har iallfall drept myten om at man trenger lange ladepauser for å kjøre langt, skriver Johansen i en sms.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (37)

Kommentarer (37)