HAB Construction fra Bærum fikk den første kontrakten på utbedring av fylkesveg 98 på Ifjordfjellet, og ligger godt an til å få den andre. (Bilde: Alf Helge Jensen, Finnmarken )

Jevne og lave priser på Ifjordfjellet

  • arkivnyheter

Mestas anbud er på 24,599 millioner. Veidekke følger like etter med 25,682 mill.

Lokale entreprenører har vært nesten uten konkurranse på vegoppdrag av denne størrelsen den siste tiden, men på Ifjordfjellet er de nord-norske sjanseløse. Kåre K Kristensen fra Alta er nr. tre med 28,070 mill., fulgt av Klasvoll Maskinstasjon fra Sørkjosen i Troms (31,849 mill.) og Kolbjørn Nilsskog fra Mosjøen (33,190 mill.).

At HAB Construction ligger lavest er knapt noen overraskelse. Dette firmaet er godt etablert i området. I fjor fikk det kontrakt på utbedring av to strekninger på tilsammen 2,2 km på den samme vegen.

For Mesta må 7. mai ha vært en vanskelig dag. Ved to anbudsåpninger denne dagen ble firmaet slått på målstreken. På Ifjordfjellet ligger HAB Construction 1,2 prosent lavere, på Solasplitten i Rogaland ligger Risa mindre enn 0,6 prosent lavere. Men kontrollregningen kan fortsatt forandre rekkefølgen.

Oppdraget på Ifjordfjellet gjelder strekningen Ifjord-Skjåvann på fylkesveg 98. Denne vegen ble opprinnelig bygd som en smal sommerveg, men med stor innsats av brøytemannskapene har man klart å holde den åpen store deler av vinteren.

Nå skal den oppgraderes til helårsveg med slake skråninger i fyllinger og skjæringer. Etter ombyggingen blir vegen 6,5 meter bred, og tillatt akseltrykk blir 10 tonn.

Fem millioner kroner pr. kilometer for en slik veg kan virke veldig billig, men den aktuelle strekningen skiller seg ut fra resten av vegen over Ifjordfjellet. Den har tilstrekkelig høyde over terrenget og traséen er gunstig. Det eneste entreprenøren skal gjøre, er å utvide vegen i bredden.

Den neste jobben som settes på fylkesveg 98 forutsetter større inngrep i terrenget. Den gjelder en 3,3 km lang strekning på snaufjellet. Utlysning vil skje i løpet av de nærmeste ukene.