De tre fergekaiene i Rotsundet er bygd på 70-tallet og bærer preg av å være nedslitt. Dette ligger på fastlandet. Kampen om å få skifte det ut er jevn. (Bilde: Kjetil Løding, Statens vegvesen)

Jevn kamp om tre fergekaier

Byggmester Erling Johnsen & Sønn fra Tromsø er nr. to med 29,965 mill. Deretter følger NCC (30,518 mill.) og Sortland Entreprenør (30,784 mill.). Bjørn Bygg fra Tromsø er sjanseløs med 36,537 mill.

De tre fergekaiene skal bygges i Rotsundet som skiller Uløya fra fastlandet. Øya har to korte vegstrekninger som ikke henger sammen, derfor har den også to fergeanløp. Begge har en ugunstig plassering og blir nå flyttet.

Fergekaia på fastlandet beholder beliggenheten, men ikke noe annet. Alle konstruksjoner skiftes ut.

Entreprisen omfatter alt arbeid på de tre fergekaiene bortsett fra stålarbeid og montasje av elektrisk utstyr. Ved fergekaia på fastlandet skal det også mudres i sjøen, og på Uløya skal det bygges en 15 meter lang bru.

Utbyggingen på begge sider av Rotsundet er delt i fire entrepriser. Neste anbudsfrist går ut 13. april. Den gjelder stålarbeidet. Den som får den jobben skal blant annet levere og montere nye fergekaibruer.

18. mai er det anbudsfrist for elektrojobben. Den fjerde og siste entreprisen gjelder landarbeid. Vegvesenet håper på utlysning før påske.