Hvis ingen klager innen 1. september, skal Skanska bygge denne skråstagbrua over Akerselva i Oslo. (Bilde: Ill.: Aas-Jakobsen, Spor Arkitekter)

Jerusalem bru til Skanska

Jerusalem bru er navnet på gangbrua. Det spesielle navnet skyldes at det en gang lå et småbruk med samme navn omtrent der brua krysser elva.

Utformingen av brua er like spesiell som navnet. Det blir en 120 meter lang skråstagbru med to tårn og en gangbane med form som en speilvendt S i horisontalplanet. Tårnene står i innersvingene i de to kurvene i S´en.

Som på andre skråstagbruer blir gangbanen hengt opp i kabler festet i tårntoppene. Det spesielle er at dette blir den eneste forbindelsen mellom gangbanen og tårnene. Gangbanen blir ikke festet direkte til tårnene. Det betyr at den vil sveve høyt og fritt over landskapet - «seilingshøyden» over Akerselva blir 14 meter på det meste. Ni kabler på hver side av elva skal bære gangbanen, fem i yttersving, fire i innersving.





33 meter høye tårn

Avstanden mellom tårnene blir 40 meter, og det blir også 40 meter mellom hvert tårn og nærmeste landkar. Tårnene blir støpt i betong. Begge får en høyde på 33 meter og vil rage 21,5 meter over gangbanen. Diameteren på hvert tårn blir 1,3 meter nede ved fundamentet. Derfra avtar den jevnt oppover og blir redusert til 70 cm i toppen. Både tårn og landkar blir fundamentert på stålkjernepæler til fjell.

Gangbanen består av en prefabrikkert stålkonstruksjon med prefabrikkerte betongelementer oppå. Øverst blir det et plasstøpt betongdekke. Netto bredde blir tre meter. Gangbanen vil gå i jevn stigning på 4,6 prosent.





Inngår i grønn rute

Samferdelsesetaten i Oslo kommune er byggherre, og kommunen dekker alle utgifter i forbindelse med brubyggingen. Brua er tegnet av Spor Arkitekter i Oslo. Prosjekteringen er utført av Aas-Jakobsen og ViaNova.

Jerusalem bru krysser Akerselva mellom Treschows bru og Bentsebrua. På vestsiden lander den ved gangvegen som går parallelt med Treschows gate, på østsiden lander den mellom Bjølsen Valsemølle og Sagene brannstasjon. Brua inngår i en åtte kilometer lang grønn rute gjennom parker og grøntområder. Ruten binder sammen turveier mellom Bestumkilen og Sinsenkrysset.

I sin tid ble brua lansert som et tusenårsprosjekt av bydelen Sagene i samarbeid med Samferdselsetaten og Friluftsetaten. Strid om eiendomserverv er en viktig årsak til at den sendes ut på anbud mer enn 10 år etter at vi gikk inn i det nye årtusenet. Hvis det ikke oppstår ytterligere forsinkelser, kan man promenere 14 meter over Akerselva i juni neste år.