Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel. (Bilde: Jernbaneverket)

Jernbanetilsynet fornøyd med nødsambandstiltak

  • Motor

Det var 1. juni at et tog på Gjøvikbanen var involvert i en dødsulykke, og det ble raskt klart at det i det tilfellet hadde vært problemer med det såkalte GSM-R-systemet som brukes til nødsamband på norske tog.

Trøbbel

Det har også tidligere i år blitt avdekket problemer med togradioer av typen MESA 25, som i noen tilfeller "fryser" og blir utilgjengelige, pluss at det kunne oppstå feedback når togene var utstyrt med flere typer telefoner.

Dette har blant annet Norsk Lokomotivmannsforbund uttrykt seg bekymret over.

Vurdering

Jernbaneverket og NSB skisserte i forrige uke ulike tiltak som de mente ville gjøre nødsambandet på togene sikrere, og Samferdselsdepartementet ba derfor Statens jernbanetilsyn om å komme med sin vurdering av tiltakene.

Først og fremst ville NSB og Jernbaneverket benytte seg av fastmonterte 2W OPH 940-radioer i en unntaksperiode, ettersom de anslo at det ville ta minimum fire måneder å fikse problemene med MESA-radioene.

NSB ville også utstyre alle lokomotivførere med egen GSM-R-telefon innen utgangen av august, ettersom disse ikke ville føre til feedback når de ble brukt sammen med MESA-radioene.

- Tilstrekkelig

Jernbanetilsynet skriver i et brev til Samferdselsdepartementet:

"Tilsynet vurderer sikkerheten på jernbanen fortløpende. (...) Det er tilsynets oppfatning at aktørene har ivaretatt sikkerheten hele veien, og at det gjøres et godt arbeid med å granske feil og iverksette tiltak for å korrigere feilene. Tilsynet vurderer tiltakene som er beskrevet av Jernbaneverket og NSB AS som tilstrekkelige."