NY STASJON: Lysaker stasjon ble påbegynt i 2006. (Bilde: ILL:JBV)
NY JERNBANETRASSÈ: Slik skal den nye jernbanetrasseen gå fra Lysaker til Sandvika (Bilde: Skisse: Multiconsult AS)
FERDIG I 2009: Nye Lysaker stasjon skal være ferdig i 2009. (Bilde: Truls Tunmo)
Slik skal nye Lysaker stasjon se ut i 2009, sett mot vest. Utbyggingen innebærer en samordnet løsning for jernbane, bussterminal, baneløsning mot Fornebu, næringsvirksomhet og lokalveinett. (Bilde: Norconsult/COWI)

Jernbanejobb til 2,7 milliarder

  • Bygg

Den største utfordringen er å tette den nye togtunnelen best mulig, ifølge prosjektleder for strekningen, ingeniør Knut Edmund Knutsen i Jernbaneverket.

– Oppe på den totalt 5,5 kilometer meter lange tunnelen er det mye bebyggelse, og en tett tunnel er viktig så det ikke oppstår setningsskader på bygningene. Vi forinjiserer sement så vann ikke kommer inn i tunnelen, sier Knutsen.

Fire kontrakter

Totalt er prosjektet, som også inkluderer jernbaneteknisk arbeid, beregnet til 2,7 milliarder kroner.

Underbygningsarbeidene er delt i fire kontrakter: Lysaker vest, Skallum, Fossveien og Sandvika øst. Foreløpig er anbudsrunden på arbeidet Sandvika øst sendt ut.

De store er med

– Det har meldt seg syv interessenter på denne delen av prosjektet. De syv er Skanska AS, AS Spesialprosjekt, NCC, Veidekke, Mesta, Betonmast og Mika AS. Resten av anbudsrundene sendes ut innen 15. november, og 8. januar er det anbudsåpning. Arbeidene på Sandvika øst er budsjettert til 450 millioner kroner, sier Knutsen.

–Hva legger dere mest vekt på i tillegg til pris i anbudene?

– Erfaring i tetteteknikk og erfaring i å rense vann som skal slippes ut av tunnelen vil bli tillagt stor vekt, sier Knutsen.



70 000 kubikkmeter

Strekningen Sandvika øst er to kilometer lang og består av en 1200 meter lang, dobbeltsporet jernbanetunnel og 800 meter slang kinnegang ute.

Nær dagens spor skal 70 000 kubikkmeter med stein sprenges vekk for å gi plass til den nye traseen.

Under jorda

Hele strekningen Lysaker-Sandvika er syv kilometer lang. Av dette blir 5,5 kilometer tunnel, 800 meter dagsone ved Sandvika øst og 700 meter dagsone ved Lysaker vest.

– Jernbaneverket, avdeling Jernbaneteknikk, skal legge spor, strøm og signal i etterkant av arbeidet vårt. Høsten 2011 åpnes hele strekningen for jernbanedrift med økt kapasitet for togtrafikken, sier Knut Edmund Knutsen.