Japanerne lager noen av verdens beste dieselmotorer, men de brukes knapt på japanske veier. Dette er Toyotas D-CAT (diesel clean advanced technology).

Japan er dieselsinker

Selv om japansk bilindustri står bak noen av verdens mest moderne og minst miljøskadelige dieselmotorer, omsettes det nesten ikke dieselbiler på hjemmemarkedet.

Under 0,1 prosent

Mens halvparten av bilparken i Europa bruker diesel, gjelder dette under 0,1 prosent av personbilene i Japan.

Det viser tall fra det japanske finans, handel- og industridepartementet.

Lokkes til diesel

Det skal det bli en forandring på nå: Japanske myndigheter vurderer både å subsidiere produsentene og gi skattelette til forbrukerne i 2009 for å få flere såkalte rene dieselmotorer, melder nyhetsbyrået Kyodo News.

I løpet av våren skal det komme konkrete tiltak som senere skal presenteres på G8-møtet i Hokkaido i juli.

Ikke til salgs

Et eksempel på problematikken er Toyotas D-CAT-motor. Denne går for å være blant de aller beste dieselmotorene, med minst NO x- og partikkelutslipp. Den er ikke engang til salgs i Japan.

Der henger det igjen en holdning hos folk flest om at dieselbiler medfører mye støy og svartrøyk, og passer best for nyttekjøretøy og terrengbiler, skriver tidsskriftet Just auto.