DATATELE

Jakter på You Tube-generasjonen

SER NYE MULIGHETER: Nordensjef Paul Dobel i Pinnacle har et godt øye til You Tube-generasjonen. Spesielt til de som distribuerer videoer tatt med mobiltelefonen og som nå vil redigere disse før de publiseres på internett. Norske ungdommer og teknologinteresserte brukere vil lede ann i denne utviklingen, mener han.
SER NYE MULIGHETER: Nordensjef Paul Dobel i Pinnacle har et godt øye til You Tube-generasjonen. Spesielt til de som distribuerer videoer tatt med mobiltelefonen og som nå vil redigere disse før de publiseres på internett. Norske ungdommer og teknologinteresserte brukere vil lede ann i denne utviklingen, mener han. Bilde: Trond Heggelund
Trond Heggelund
9. mars 2007 - 08:06

Pinnacle er kjent for å lage videoredigeringsprogrammer i feinsmeckerklassen.

Til høsten kommer de med enklere løsninger for You Tube-generasjonen, som vil formidle videosnutter tatt med mobiltelefoner.

Pinnackle mener at Norge, Danmark og Sverige er de mest interessante markedene for nye redigeringsprogrammer og onlineløsninger for distribusjon av videoer tatt med mobiltelefonen.

Utvider samarbeid

- I dag har vi en online redigerings- og distribusjonsløsning med Yahoo, men jeg regner med at vi til høsten får tilsvarende løsninger med You Tube og deres konkurrenter, sier nordensjef Paul Dobel til Teknisk Ukeblad.

Kilden for din film kan være et videokamera, mobiltelefon eller lommedatamaskin (PDA). Med dagens løsning kan du laste opp videoer online til Yahoo, for så å redigere dem online, før de kan beskues på internett. Det nye er at disse også kan distribueres kun til en liten gruppe.

Bedre kvalitet

– You Tube-lignende filmer og videosnutter er interessant fordi det er et nytt fenomen, men etter hvert som folk blir mer vant til dette nye videomediet, vil de stille strengere krav til redigering og presentasjonsmåte. Det er her Pinnacle kommer inn ettersom vi har lang erfaring med videoredigering. Jeg tror publikum blir trøtt av råvideoer som ikke er redigert og strammet inn slik at det kun er det vesentlige som blir vist. Husk at også You Tube-generasjonen har dårlig tid og de liker kvalitet, bare de får tenkt seg litt om, sier Dobel.

Han vil ikke røpe eksakt hva Pinnacle jobber med til You Tube-generasjonen, bortsett fra at det vil være basert på deres erfaringer fra Yahoo-samarbeidet, samt ha en del av finessene som kommer i den nye versjonen av videoredigeringsprogrammet Pinnacle Studio.

Tilrettelagt for Yahoo

Etter det Teknisk Ukeblad erfarer vil denne versjonen tidligst komme ut på det nordiske markedet den 15. april.

– Jeg vil ikke avsløre alle detaljer, men jeg kan bekrefte at det nye Pinnacle Studio 11 har en funksjon som gjør at brukeren lett kan laste ned sine videoer, redigere dem og publisere dem på internett via Yahoo. Distribusjon av brukerlaget videoinnhold er en av de tingene vi vil satse mye på i år, sier senior produktdirektør Jörg Schindler i Pinnacle.

Får operatør-kontrakter?

Nordensjef Paul Dobel sier at Pinnacle eller eierselskapet Avid ikke er fremmed for tanken om å spre videoredigeringsprogramvare og onlineløsninger til mobiloperatører som har dedikerte ungdomsabonnement, slik som eksempelvis Telenors Djuice og NetComs YoungTalk.

Han ser også for seg at Pinnacle-programvare og distribusjonsløsninger for videoer kan forhåndsimplementeres i mobiltelefoner når de selges fra produsenter og til butikkene. Nokia har eksempelvis hatt programvare fra Kodak på sine multimediatelefoner.

Dobel presiserer at Pinnacle ikke har inngått noen form for slike kontrakter, men at de vurderer flere alternativer.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.