ETTERTRAKTEDE: Sisteårsstudentene (f.v.) Magnus Raaum, Glenn Rune Strandbråten, Geir Ole Stevning og Marte Garaas studerer datateknikk og kommunikasjonsteknologi ved NTNU. (Bilde: Leif Hamnes)

It-studentene «alle» vil ha

  • Karriere

I går var det Telenor og Accenture som gjorde seg lekre, med Teknisk Ukeblad i kulissene.

I dag (torsdag) venter Tandberg og BEKK Consulting – og fredag rundes besøket av med hos ErgoGroup (EDB ErgoGroup) og Steria.

Det er ikke akkurat såkalte «it-mygger» som på sjette året slår seg sammen og spleiser på tredagers tur og opphold til Oslo for 60 sisteårsstudenter på masterprogrammet for datateknikk og kommunikasjonsteknologi ved NTNU.

Drømmer om Tandberg

Fire av studentene har nettopp hørt produktsjef Tim Helle forelese om musikktjenesten WIMP under første stopp i programmet, Telenor på Telenor Arena.

– Vi går jo sisteåret, og skal snart ut i arbeidslivet. Dette er en veldig bra mulighet til å få et inntrykk av hva som venter, sier Magnus Raaum (23).

– Det er ikke minst viktig for å se hvilke jobber som faktisk finnes, sier Geir Ole Stevning (25).

– Er det noen av bedriftene dere har ekstra forventninger til?

– Vanskelig å si, men jeg har hørt mye bra om Tandberg, sier Stevning, til nikk fra de andre studentene rundt bordet.

Biff og bearnaise

Selv om Oslo-besøket er en spesiell setting, er kontakten med framtidige potensielle arbeidsgivere stor også resten av året, opplyser Marte Garaas (23).

– Teknologibedriftene kommer jevnlig til NTNU og holder bedriftspresentasjoner, gjerne med middag som en del av det. Det har vært veldig stor aktivitet, og særlig nå på høsten. Vi har omtrent kunnet spise biff og bearnaise to ganger i uka hele året, spøker Garaas.

– Hvordan velges det ut hvem som får reise på slike turer?

– Dette arrangeres årlig av linjeforeninga, så her var det førstemann til mølla som gjaldt, sier hun.

Rift om plassene

Det er Linjeforeningen for Datateknikk og Kommunikasjonsteknologi ved NTNU, Abakus, som står bak koordineringen – i tett samarbeid med hovedsamarbeidspartner BEKK Consulting.

Det er Linjeforeningen for Datateknikk og Kommunikasjonsteknologi ved NTNU, Abakus, som står bak koordineringen – i tett samarbeid med hovedsamarbeidspartner BEKK Consulting. TETT KONTAKT MED BEDRIFTENE: Aurora Klæboe Berg og Steffen Rendahl Stenersen fra linjeforeningen Abakus ved NTNU.

– Dette året har vi også med fem studenter som betaler tur og opphold av egen lomme for å være med. BedEx (bedriftseksursjon, red. anm.) er bare en del av totalbildet fra Abakus' side. Det handler om å gi studentene mulighet til å danne nettverk og gjøre riktige valg ved inngangen til arbeidslivet, forteller Steffen Rendahl Stenersen, leder for bedriftskomiteen i Abakus.

– Hvordan har effekten vært?

– Det har skjedd flere ganger at jeg at jeg har truffet igjen de samme som var med på fjorårets tur, men nå som ansatte i bedriftene. Vi har i år også fått henvendelser fra flere bedrifter som ønsker å være med på ordningen, men har valgt å holde det eksklusivt for disse seks, sier han.

– Trykket er tilbake

Administrerende direktør i BEKK, Olav Folkestad, er blant dem som har «forsynt seg grovest» fra datateknikk-kullene ved NTNU. Blant de 85 prosentene av BEKK-arbeidsstokken med mastergrad, kommer to tredeler herfra.

Han mener kampen om de beste hodene nå har hardnet til igjen – til nivået den lå på før finanskrisen.

Administrerende direktør Olav Folkestad, BEKK
Han mener kampen om de beste hodene nå har hardnet til igjen – til nivået den lå på før finanskrisen. VIL VISE STUDENTENE SANNHETEN: Adm. dir. Olav Folkestad i BEKK.

– NTNU er vår viktigste rekrutteringskanal. Når det gjelder akkurat disse studentene, vil det alltid være rift om de beste. Men også generelt har rekrutteringsmarkedet vendt tilbake fra å ha vært litt avventende i fjor. Mange var nok usikre på de realøkonomiske konsekvensene av finanskrisen. Nå ser vi at trykket er tilbake, sier Folkestad.

Selv om det kanskje bærer preg av en slags smøretur, handler Oslo-turen ikke utelukkende om å «kurtisere» studentene, påpeker han.

– Vi ønsker å si det som det er, og gi studentene et mest mulig sant og usminket bilde av hva det vil si å være konsulent hos oss. Kanskje passer det ikke for alle, og da er det nyttig for begge parter i framtiden at man ikke gjør et feilvalg som første stopp i karrieren. Det ligger ikke et implisitt nederlag i det: Ikke alle passer til å være fotballproffer og statsministre heller, sier Folkestad.

Utviklingsmulighetene avgjør

Folkestad mener at nettopp informasjon om det faglige innholdet i jobben er nøkkelen til studentenes karrierevalg, og at dette er grunnen til at hans eget selskap og andre konkurrenter satser så sterkt på oppsøkende virksomhet i rekrutteringssammenheng.

– Lønnsveksten og lønnsvilkårene i vår bransje er som de er, for å si det sånn. Studentene tilbys uansett konkurransedyktig lønn der de får tilbud, men har ikke fokus først og fremst på pengene. UiO har etter hvert kommet etter, men her har NTNU helt klart vært flinkest i en årrekke: på det å legge til rette for kontakt med arbeidsgivere og for gode intervjusituasjoner, sier Folkestad.

– Lønnsveksten og lønnsvilkårene i vår bransje er som de er, for å si det sånn. Studentene tilbys uansett konkurransedyktig lønn der de får tilbud, men har ikke fokus først og fremst på pengene. UiO har etter hvert kommet etter, men her har NTNU helt klart vært flinkest i en årrekke: på det å legge til rette for kontakt med arbeidsgivere og for gode intervjusituasjoner, sier Folkestad. TENKER LANGSIKTIG: HR-direktør Håkon Sæther i Telenor Norge.

Rekrutterer på sikt

Håkon Sæther, HR-direktør hos onsdagens «vert»Telenor Norge, mener det er umulig å måle effekten av denne typen kontakt med potensielle arbeidstakere.

– Vi har ikke oversikt over hvor stor overlapp vi har mellom ansettelser og deltakere på akkurat denne turen, som inngår i miksen Telenor søker i dialogen med studenter både fra NTNU og andre steder, sier Sæther.

IT og telekom smelter mer og mer sammen, mener han.

– Det gjør at disse studentene blir mer og mer attraktive over hele spekteret. Det er ikke sikkert Telenor blir deres aller første arbeidsgiver, men det er i vår interesse å gjøre oss attraktive særlig på sikt, sier Sæther.