IT

IT-prosjekt glemt av departementet

Espen Zachariassen
28. apr. 2008 - 07:19

Våren 2007 fikk alle 6.- og 7.-klassinger på Hamar følge en ekspedisjon til Mount Everest over internett, fra forberedelser til bestigning.

Ved hjelp av videokommunikasjon, chat, blogger, e-post, videoopptak og bilder fikk elevene innblikk i ekspedisjonens utfordringer og samfunnsforholdene man møtte underveis.

Undervisningsopplegget ble kalt ”Hamar til topps”, og her fikk elevene konkrete oppgaver å bryne seg på, innen både naturfag, matematikk og religion.

Prisbelønnet

Bak undervisningsopplegget står det privat selskapet Innovation Studios, som finansierte ekspedisjonen med egne midler og støtte fra kommune og næringsliv.

Ekspedisjonen var så vellykket at to av skolene som deltok, Solvang og Rollsløkken, fikk Kreativitetsprisen fra Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning (ITU), en nasjonal FoU-enhet innen IKT og utdanning opprettet av Undervisningsdepartementet i 1997.

– Neste skritt er ekspedisjonen Mitt Afrika, der vi ønsker å få med oss alle 6.- og 7.-klassinger i hele landet på interaktiv undervisning over internett, sier Aleksander Gamme.

To års venting

Journalisten og eventyreren er masterutdannet i kommunikasjonsteknologi ved NTNU og ledet den første ekspedisjonen.

Innovation Studios sendte en søknad om prosjektmidler til Kunnskapsdepartementet om Afrika-prosjektet allerede høsten 2006. Ildsjelene på Hamar har holdt kontakt med departementets politiske ledelse, men det har ennå ikke kommet noe svar.

Utålmodig

Samtidig sliter regjeringen med å få gjennomført Kunnskapsløftets mål om at informasjonsteknologi (IKT) skal inn i alle skolens fag. Statssekretær Lisbeth Rugtvedt (SV) i Kunnskapsdepartementet er selv utålmodig og kritiserer skolene for manglende fremdrift.

– Integrasjonen av IKT i opplæringa går ikke fort nok, sa hun på NTNU-konferansen ”Skolen i digital utvikling” i desember i fjor. Hun støtter seg til en årlig statusrapport fra ITU, som mener at konseptet til Innovation studios er én løsning på utfordringen.

– Dette løser det tverrfaglige ved å knytte flere fag til ett prosjekt, og det motiverer elevene. Utfordringen er å holde engasjementet gående på skolene etter at prosjektet er avsluttet, sier forskningsleder Hans Christian Arnseth ved ITU, som i dag drives av Universitetet i Oslo

Ubehandlet

Men departementets politiske ledelse har ikke tatt tak i verken ideen eller søknaden som ble sendt for snart halvannet år siden. Den ble aldri registrert.

– Søknaden som ble sendt fra Innovation ble dessverre ikke journalført og da heller ikke behandlet. Det beklager jeg på det sterkeste og skal det skal selvfølgelig ikke forekomme, sier statssekretær Rugtvedt i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

Ikke så ineressert

Rugtvedt har sansen for det private undervisningsopplegget, men er ikke interessert i å spytte inn de 1,5 millioner kronene som Innovation studios søker om.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det er også slik at departementet dessverre ikke kan imøtekomme alle enkeltsøknader som hvert år sendes inn, fordi departementet har begrensede midler til ”fri benyttelse”. Dette prosjektet virket spennende og jeg er veldig glad de likevel fikk gjennomført et vellykket alternativ, er hennes kommentar.

Søker privat finansiering

Innovation Studios er avhengig av støtte fra departementet for å ta prosjektet videre.

– Hvis ikke det lar seg gjøre, må vi se etter andre mulige samarbeidspartnere, sier prosjektleder Camilla Bjerke. Behovet er på rundt 4,5 millioner kroner.

– Er det noen virksomheter som har teknologi eller på annen måte ønsker å bidra, må de gjerne ta kontakt, sier Bjerke.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.