IT-drift på tykk klient

  • ikt

Det vanlige er å kaste alt det gamle overbord og kjøre alle løsningene over internett til tynne klienter i bedriftene. – Vi tror det mest fornuftige er at små og mellomstore bedrifter beholder de vanlige PC-ene og kjører mye av programvaren lokalt. Gjennom å knytte opp bedriften i vårt bredbåndsnett, kan vi fjerndrifte lokalnettet deres, sørge for sikkerhetslagring og gi medarbeiderne den nødvendige støtten, forteller Skibeli.

ASP-bransjen har vokst kraftig de siste årene. Skibeli etablerte Intility i fjor sammen med et par medgründere. Navnet spiller på en blanding av IT og det engelske begrepet utility, som brukes om bedrifter som leverer strøm, vann og gass. – Vårt mål er at IT-tjenestene skal fungere like greit som vann og strøm, sier han.

Mindre sårbar

– Mange bedrifter som ønsker å sette ut IT-driften, og konsentrere seg om kjernevirksomheten, liker ikke at deres data blandes med konkurrenters og andre bedrifter data på en sentral server. De føler seg også sårbare fordi de blir så avhengige av at internettforbindelsen fungerer til enhver tid. Selv om nettforbindelsene stort sett er stabile, vet jo alle hvordan båndbredden varierer og at nettet kan falle ned, sier Skibeli.

Intilitys løsning er at det meste er som før, men at selve IT-avdelingen, sitter på Oslo Havnelager. Bedriften eier heller ikke IT-utstyret, men leier det av Intility. De leier også en bredbåndsforbindelse, gjerne en ADSL-linje, som går rett til Intility. Bredbåndslinjen forbinder bedriften med internett i tillegg til at den benyttes for IT-støtte og til å ta sikkerhetskopier av tjenerne. Hos bedrifter som ikke har godt nok utstyr, setter Intility ut nye PC-er og servere.

Skibeli hevder at kundene som har utført en kost-nytteanalyse, og sammenliknet med egen drift, har kommet til at dette er en billigere og bedre løsning.

Intility bygger gjerne trådløse nettverk og setter inn servere og skrivere tilpasset kundenes behov. Brukerne leier hele stasen, inklusive PC-ene med operativsystem, officeprogrammer og en del nytteprogrammer, fra selskapet til en fast månedspris. Alt utstyret fjernovervåkes med programvare for systemadministrasjon.

Lover oppetid

Med et lokalt nettverk som basis, og fjerndrift av IT-løsningene, lover Intility hele 99,7 prosent tilgjengelighet for brukerne. Det er mulig fordi så en så stor del av IT-utstyret står ute hos kundene og fortsetter å virke selv om linjen skulle få driftsproblemer. Det eneste som da faller ut, er internett og de tjenestene som ytes over linjen. Hver natt kjøres sikkerhetskopiering fra serveren hos kunden til Intility på Oslo Havnelager.

Skibeli hevder at virustrusselen har vært en viktig faktor for mange av kundene. – Fordi all kommunikasjon med utenverdenen går gjennom vår linje, kan vi skanne effektivt for virus og sørge for at virusskanneren hele tiden er oppdatert.

Vokser

Mange av de ansatte hos kundene jobber ofte hjemmefra, eller de er på reise. De får tilgang til lokalnettet på jobben gjennom et virtuelt, privat nett (VPN), som gjør at det mulig logge seg på enten via mobiltelefon, analog telefon eller ISDN. Bærbare PC-er er ofte risikofaktorer fordi så mange blir stjålet. Derfor utstyres de med programvare som krypterer all informasjon på disken.

Mens andre ASP-leverandører sliter, vokser Intility kraftig. Den første kunden var på plass like før årsskiftet og ved slutten av året vil de ha mellom 1000 og 1500 brukere. Neste år er målet 2500.

– Investorene våre har tro på konseptet, og tror det er et betydelig marked for oss på eksportmarkedet, sier Skibeli.