Omtrent slik vil Ramfjorden bru se ut. Med en maksimal dybde i brutraséen på 36 meter er det liten grunn til å tro at en bru med lange spenn vil bli foretrukket. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Islendinger lavest på prosjektering av Ramfjorden bru

Det nest laveste anbudet ble gitt av Norconsult. Det er på 5,593 millioner kroner. Deretter følger Rambøll (5,69 mill.), Multiconsult (5,99 mill.) og Cowi (6,09 mill.). Det høyeste er på 10,63 mill.

Ramfjorden bru blir 850 meter lang. Den inngår i en strekning på E 8 mellom Sørbotn og Laukslett i Tromsø kommune som vil bli lagt om. I framtida skal vegen gå på vestsiden av Ramfjorden. Det betyr at det må bygges en bru over fjorden.

Den nye vegstrekningen blir 9,3 km lang, men anbudskonkurransen omfatter bare brua. Vinneren skal først lage et forprosjekt. I denne fasen er de fleste kort allerede lagt. Korridoren for brua er mer eller mindre låst, man kan ikke gå mange meter til siden.

Forprosjektet skal inn i reguleringsplanen. Når den er godkjent, skal vinneren stå for detaljprosjekteringen.

Når det gjelder spenninndeling står deltakerne fritt, men det er ikke grunn til å regne med at virkelig dristige løsniger blir lansert. Den største dybden som er registrert i brutraséen er 36 meter. Det betyr at bruer med lange spenn neppe blir konkurransedyktige.

Vegvesenet regner med at vinneren er valgt i løpet av januar. Byggestart finner trolig sted i 2012.