IR-teknikk i bil

Altfor mange europeere drepes i påkjøringsulykker om natten. Prosenten drepte overstiger langt andelen nattrafikk i forhold til dagtrafikken. Poenget er dårlig merking av fotgjengerne, og det faktum at bilføreren ikke ser deg før du er rett foran bilen.

I militær flyteknikk er FLIR et begrep. Det har ingenting med stand-up å gjøre, derimot med øyne som ser i natten: Forward Looking, Infra Red, betyr bokstavene FLIR. Nå kommer systemet også på biler.

Infrarødt lys/IR er et satsingsområde som den tyske lykteprodusenten Hella sier de bruker store ressurser på å utvikle. Det betyr at IR om ikke lenge vil kunne bli vanlig utstyr i serieproduserte biler. IR gir oversikt over veien lengre forover enn tradisjonelt lys. Dette bør vesentlig kunne øke sikkerheten ved mørkekjøring.

ADILIS (Advanced Lighting System) kaller Hella systemet. Dette består av et infrarødt kamera, en infrarød lyskaster med halogenlampe og et filter, og et bildepanel for sjåføren. Det infrarøde kameraet ser objekter i veibanen. Elektronikken behandler informasjonene og sørger for at sjåføren får et realistisk og lesbart bilde på en skjerm. Senere kan muligens bildet vises som et "Head-Up-Display" i frontruta.

Slik vil sjåføren kunne se hindringer i veibanen opp til 150 meter forover, og ikke bare noen sekunder før. Slik kan du unngå å kjøre inn i en parkert bil, en moped, en fotgjenger eller et dyr i veien.

Satsingen har sammenheng med at EU vil redusere antall ulykker med 50 prosent innen 2010. Tall viser at 40 prosent av dødsulykkene på veiene i EU skjer om natten mens bare 20 prosent av biltrafikken skjer da.