Bourbon Dolphin ble døpt 3. oktober 2006. Skroget er bygget i Polen og ferdiggjort ved Ulstein verft i Norge.

Inspisert for to uker siden

"Bourbon Dolphin" er klassifisert som et forsyningsskip hos Det Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet, og har i tillegg utstyr til ankerhåndtering.

Skipet er bygget og satt sammen ved Ulstein verft. Skroget er bygget i Polen. For to uker siden ble skipet inspisert.

God skikk

- Vi var ombord for to uker siden, da fant vi ingenting å utsette på forholdene og båten var i god skikk. Det er bare seks måneder siden båten ble levert, da hadde vi heller ingen anmerkninger, sier informasjonsdirektør Tore Høyfødt i Det Norske Veritas.

Designet til "Bourbon Dolphin" er en forminsket utgave av en annen skipsmodell eid av samme rederi, Bourbon Offshore Norway.

Lite ankerskip

- Skipet er mindre i størrelse enn gjennomsnittet for båter som benyttes til ankerhåndtering. Det finnes bare denne båten med dette nøyaktige designet, men hoveddesignet er velprøvd, og er ikke noe eksperiment. Det er alltid detaljer som skiller båter fra hverandre, sier Høyfødt.

Høyfødt avviser at størrelsen på båten kan ha noe å si for ulykken, som skal ha skjedd da man prøvde å få løs ankerne på riggen «Transocean Rather».

- Dette er en robust båt som er bygget for å tåle store krefter og jobbe under tøffe forhold. Selv om båten bare er et halvt år gammelt, er hoveddesignet velprøvd i Nordsjøen, sier Høyfødt.

Ber om 7 millioner

Neste uke starter granskingen av ulykkesårsaken.

I en faks til Nærings- og handelsdepartementet ber Sjøfartsdirektoratet om at det nedsettes en særskilt undersøkelseskommisjon som skal granske omstendighetene rundt havariet utenfor Shetland.

Direktoratet ber om at kommisjonen tar tak i hendelsesforløp og årsaksfaktorer, også forhold tilknyttet skipets konstruksjon og sertifisering. I tillegg vil de at kommisjonen skal utrede forhold av betydning for å forebygge liknende ulykker i framtiden.

Rekonstruere data

Fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude presiserer at det må avsettes betydelige midler til kommisjonen, som må benytte seg av skipets instrumenter, datamaskiner osv, som kan være skadet av sjøvann.

Rekonstruksjon av data, en metode som ble brukt i forbindelse med Rocknes-forliset, koster betydelige summer.