KNUSENDE RAPPORT: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har satt trykk på inspeksjonene av Norges 800-1000 tunneler. 15. februar fikk hun rapporten fra utvalget som gransket raset i Hanekleiv-tunnelen. Vegdirektør Olav Søfteland (t.h.) tar selvkritikk. I midten statssekretær Steinulf Tungesvik. (Bilde: Jannicke Nilsen)
(Bilde: colourbox.com)

Ingeniørmangel sinker tunnelsjekk

  • Bygg

Alle landets 800-1000 tunneler skal inspiseres av personell som har kompetanse på den enkelte tunneltype. Det har samferdselsminister Liv Signe Navarsete bestemt.

Må leie eksperter

Den tunneltypen som Statens vegvesen har satt størst trykk på er tunnel bygget med hvelv, slik som Hanekleivtunnelen er bygget. På halvannen måned skal alle tunneler med hvelv være inspisert, fikk landets veiregioner beskjed om i et brev datert 15. februar i år. Hvor mange dette er, har de ikke oversikt over.

I brevet står det klart presisert at geologisk kompetent personell helst bør delta allerede på den første inspeksjonen, dersom dette er mulig. Men Statens vegvesen sier selv at de ikke har folk nok til å utføre alle inspeksjonene selv.

Skrapet på kort sikt

- Vi må prøve å støvsuge markedet og leie inn folk som kan gjøre en del av jobben, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Statens vegvesen.

Det kan bli vanskelig - markedet for ingeniørgeologer er nær skrapet på kort sikt, viser en ringerunde Teknisk Ukeblad har foretatt. Multiconsult er størst i markedet, med 20 ingeniørgeologer til rådighet.

- Alle våre er i jobb, vi har fint lite kapasitet de nærmeste månedene. Vegvesenet kommer til å få problemer med å få tak i så store ressurser på så kort tid, sier ingeniørgeolog Per Bollingmo i Multiconsult.

- Klarer ikke

Norconsult, med åtte faste ingeniørgeologer i staben, og Norges Geotekniske Institutt (NGU) med fem operative ingeniørgeologer, er også fullbooket i nær framtid.

- Det er vanskelig å rekruttere ingeniørgeologer. For meg høres dette prosjektet ambisiøst ut, sier seksjonsleder for ingeniørgeologi Leif Brune Gausereide.

Teknisk rådgiver og ingeniørgeolog Eysten Grimstad i NGU viser til at det er manko på ingeniørgeologer.

- Dette klarer de ikke. Markedet er støvsuget for arbeidskraft. Jeg kjenner ingen ledige, og denne jobben er ikke for ferskinger. Nyutdannede har ingenting å gjøre på et slikt oppdrag.

Tidkrevende arbeid

Arbeidet med å kontrollere tunneler med hvelv er både vanskelig og tidkrevende. Ofte må man skjære en luke i hvelvtaket for å komme til, fordi kontrollukene er plassert langt fra hverandre. NGU har hatt i oppdrag i å kontrollere Hanekleivtunnelens nordgående felt.

- Ingeniørgeologer har ålet seg rundt bak hvelvet for å kontrollere svakhetssoner. To mann har brukt en måned på å inspisere en kilometer tunnel. Det sier litt om hvor krevende denne jobben er, sier Grimstad.

Må sette tidsfrist

Akkurat hvor mange eksperter vegvesenet trenger å leie inn, er foreløpig usikkert. Innen 31. mars skal regionene levere oversikt over inspeksjonsplaner, oversikt over framdrift og sette en frist for når inspeksjonene av samtlige av landets tunneler vil være gjennomført.

- Hvis ikke regionene klarer å gjennomføre inspeksjonenen innen fristen, må de rapportere hva de har iverksatt og når arbeidet skal være ferdig. Vi vet at behovet for eksperter kan bli prekært når alle skal trå til samtidig, sier sjefsingeniør Erik Norstrøm i Vegdirektoratet.