Ingeniør varslet Columbia-ulykke

Ingeniørens advarsel ble ikke tatt hensyn til ved Johnson Space Center i Houston.

NASA hadde nemlig offisielt konkludert med at isolasjonsmaterialet som falt av fra drivstofftanken 80 sekunder etter oppskyting, ikke hadde gjort store skader og dermed ikke ville medføre problemer for romfergen.

Sikkerhetsingeniør Robert H. Daugherty svarte 28. januar på en henvendlese der han ble bedt om å vurdere potensielle skader på varmeskjoldet rundt hjulbrønnen.

Daugherty jobber ved NASAs Langley Research Center i Hampton, og svarte at det som "absolutt verste scenario" kunne tenkes at varmeflisene ved hjulbrønnen ble så skadet at hjulene på fergen kunne ødelegges og eventuelt eksplodere. Han mente også at dørene til hjulbrønnene kunne blåses av hengslene dersom mye varmluft trengte inn i hjulbrønnen.

NASA offentliggjorde innholdet i sikkerhetsingeniørens advarsler på sine nettsider i går, men skriver at denne type advarsler alltid forekommer når ulike problemstillinger belyses.

NASA opplyser at Johnson Space Center rutinemessig involverer andre NASA-eksperter på ulike områder for å lage slike "i verst fall-scenarier".

NASA har de siste dagene funnet deler av venstre vinge og elektroniske komponenter som anses spesielt interessante for å finne årsaken til at romfergen styrtet 1. februar.