En elbil som MetroBuddy er fortsatt fritatt fra alle avgifter. Men den får ikke varebilmoms på leasing, slik som ei ekspertgruppe foreslo for regjeringen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Ingen nye elbiltiltak

– Vi fortsetter arbeidet med å legge om bilavgiftene i mer miljøvennlig retning, sa finansminister Kristin Halvorsen da hun presenterte regjeringens forslag til neste års statsbudsjett.

Hun henviste til at engangsavgiften får større CO2-komponent og mindre effektkomponent, slik at bilene som slipper ut minst premieres.

Dyrere biler

Men miljøbevegelsen er ikke fornøyd:

Mister konkurransefortrinn

– Jeg frykter at regjeringen nå er i ferd med å skusle bort det mest effektive virkemidlet vi har for å fremme nullutslippsbiler, nemlig engangsavgiften. Ved å gjøre fossilbiler som slipper ut under 120 gram CO2 per kilometer billigere, ødelegger de samtidig for elbilenes konkurransefortrinn, påpeker Gøril L. Andreassen i Zero.

I statsbudsjettet nevnes elbiler kun to ganger: Regjeringen vil fortsette ordningen med at elektriske firmabiler skal beregnes etter halve nybilprisen og at Transnova skal få 52 millioner kroner i stedet for 50 millioner kroner.

Varebilmoms på elbilleasing

En ressursgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet og ledet av EBL kom i mai med sin handlingsplan for elektrifisering av veitransport.

Gruppa foreslo blant annet en støtte på 30.000 kroner til innkjøp av alle ladbare biler, alternativt en støtte på 1,80 kroner per wattime for batterier med en tetthet over 70 Wt/kg. I tillegg foreslo de at alle ladbare biler skal ha samme moms på leasing som varebiler, samt at også ladbare hybrider skal få 50 prosent redusert firmabilskatt.

– Jeg er skuffet over at regjeringen ikke foretar et slikt enkelt grep som ville bidratt til at kommuner og bedrifter kunne byttet ut sine flåter med mer miljøvennlige biler, sier Andreassen.

Vil sikre norsk elbilcluster

Denne momsendringen etterlyser også nestleder Marius Holm i Bellona.

– I tillegg savner jeg at krisepakkepotten til ny elbilinfrastruktur gjøres permanent og at regjeringen gjør noen grep for å sikre et elbilcluster i Norge. Selv om Think nå flytter produksjonen til Finland, vil selskapet fortsatt ha mye virksomhet er til lands. I tillegg til Tata (Miljø Innovasjon) og Buddy (Elbil Norge). En garantiordning for elbiler kunne vært måten å gjøre det på, sier Holm til Teknisk Ukeblad.

Han understreker samtidig at Norge allerede har mange gode elbilinsentiver og at han liker at CO2-avgiften styrkes, selv om han synes det blir litt smått.

Les også: