DYRERE: Audi Q5 blir 7908 kroner dyrere på den mest kjøpte modellen. (Bilde: VAG)
DYRERE: Den nye folke-SUVen Mitsubishi Outlander blir mellom 8000 og 16 000 kroner dyrere. (Bilde: Mitsubishi Motors)

Dyrere biler

  • Motor

Noen biler blir imidlertid billigere, mens andre merker får uendret pris . I budsjettet for 2009 hadde staten en inntekt fra biler og bensin på 45,9 milliarder kroner.

Staten beregner mindre bilinntekter neste år. For 2010 kalkuleres det med en inntekt på 43,2 milliarder kroner til tross for at de fleste biler blir dyrere.





Rabatt

Årsaken til at de fleste biler blir dyrere er en omlegging av CO2-avgiften som favoriserer biler med et utslipp under 120 gram CO2 per kilometer.

Disse får en CO2-rabatt på 600 kroner per gram i motsetning til 500 kroner i dag.





Påslag

Biler som slipper ut mer enn 120 gram CO2 vil få et påslag på rundt 200 kroner i gjennomsnitt per gram fra 2010.

Men i statsbudsjettet for 2010 blir det også lettelser i effektkomponenten.

Det vil si at det blir billigere å kjøpe biler som har en motoreffekt på 90 kW eller mindre – forutsatt at CO2-avgiften ikke økes tilsvarende på disse bilene.





Kubikkavgift

Det innføres slagvolumsats som øker for biler fra 1201 cm3 og oppover.

CO2-tillegget varierer noe avhengig av hvilket utslippsspenn det handler om. For biler med 121-140 g/km øker CO2-komponenten med 199 kroner.

For biler med 141-180 g/km CO2-utslipp blir det et tillegg per gram på 200 kroner.





Omdreining

– Det blir en omdreining slik at det blir billigere å kjøpe biler som slipper ut under 120 g CO2 per kilometer, sier Inga Marte Thorkildsen til Teknisk Ukeblad. Hun sitter i finanskomiteen for SV.

For de bilene som slipper ut mest CO2 blir det et ekstra påslag på avgiftene.

– Det har vi gjort hvert år siden 2007, og vi har sagt at vi skal fortsette med det, sier Thorkildsen.





Riktig vei

Hun mener dette er en riktig vei å gå fordi det er mest effektivt for å få ned utslippene fra veitrafikken.

– I tillegg til at vi må satse på kollektivtrafikk og jernbane, og at vi må innfase nullutslippsbiler. De har allerede fullt fritak fra de fleste avgifter og mange andre fordeler. Vi må også sørge for at fossilbiler som slipper ut lite blir billigere, sier Thorkildsen.





Disse blir dyrere

Priseksempler på biler som blir dyrere:

  • Volkswagen Passat 2,0 TDI 140 hk 4motion - 3775 kroner dyrere.
  • Mitsubishi Outlander - samtlige modeller mellom 8000 og 16 000 kroner dyrere.
  • Opel Insignia 2,0 CDTi 110 hk - 2741 kroner dyrere.
  • BMW 320 diesel automat - 2122 kroner dyrere.
  • Audi Q5 2,0 TDI 170 hk - 7908 kroner dyrere.