GIRHUS: På Bømlo produseres også girhus. (Bilde: Truls Tunmo)
WÄRTSILÄ PÅ BØMLO: Girhus. (Bilde: Truls Tunmo)
FORNØYD: Administrerende direktør i Wärtsilä Norway AS, Arne Birkeland, har grunn til å smile. I 2006 ble Wärtsila Automasjon 100 prosent større. (Bilde: Truls Tunmo)
STORE DIMENSJONER: Gedigent propellhus ved Wärtsiläs avdeling på Bømlo. (Bilde: Truls Tunmo)

Wärtsilä femdobler og globaliserer

  • Industri

Wärtsiläs virksomhet skal ekspandere ytterligere og spres til fjernere strøk.

– Denne typen business skal globaliseres. Det er relativt vanskelig å få tak i nok gode ingeniører og teknologer i Norge. Dessuten ønsker vi å være der kundene våre er, sier administrerende direktør i Wärtsilä Norway AS, Arne Birkeland.

Nye markeder

Derfor jobber konsernet med å bygge opp en tyngre, større og bredere tilstedeværelse i andre kjernemarkeder i verden.

– Blant andre er Singapore et viktig sted. Wärtsilä kjøpte i fjor Total Automation i Singapore. Selskapet har virksomheter blant annet i Kina og Dubai, som er viktige markeder for oss, sier Birkeland.





100 prosent større

Bare i løpet av 2006 ble Wärtsilä Automasjon 100 prosent større. Forventningen til 2007 er en ytterligere vekst på tilsvarende volum. Men i likhet med andre aktører har dei lange leveringstider.

– Leveringstid er en utfordring i markedet i dag. Det gjelder alle i bransjen, men vi har ikke lengre leveringstider enn konkurrentene, sier Birkeland.

For enkelte produkter er ordrebøkene fulle til langt ut i 2010.

- Innen andre områder kan vi fortsatt levere i 2009, og vi har ingen store problemer med å få kontrakter. Markedet er blitt vant til lange leveringstider. Produksjonen for 2008 og 2009 er godt belagt, sier Birkeland.





Komplett løsning

Wärtsilä Automasjon var inntil for et år siden en del av Aker Kværner. Nå kombinerer konsernet sin tradisjonelle motor- og trustervirksomhet med elektro og automasjon.

– Vi leverer en komplett løsning der vi på et tidlig tidspunkt i prosjektet kan komme med innspill og forslag. Vi er både en premissgiver og en diskusjonspartner til kundene våre, sier Birkeland.





Det største prosjektet selskapet har nå, er MPF-prosjektet for Wilhelm Blystad til ca 500 millioner kroner.

- Her leverer vi kraftstasjonen, hele automasjonssystemet, propellsystemet og et fullstendig elektrosystem. Et annen stor leveranse er til Teekay-Petrojarl. Dette er en komplett systemleveranse til ca 250 millioner kroner som skal til Siri-prosjektet i Brasil, sier Birkeland.





Leter i grunnskolen

Selv om Wärtsiläs leveringsfrister ikke er lengre enn konkurrentenes, innrømmer Birkeland at omfanget i kontraktene er blitt begrenset på grunn av ingeniørmangel.

– Vi har folk som driver med rådgivning helt nede på grunnskolenivå for å få ungdom til å velge mer naturvitenskapelig utdanning. Faktisk ønsker vi nå å ha første kontakt med så unge elever som fjerdeklassinger. Vi må påvirke dem i såpass tidlig alder for at vi på sikt skal kunne få nok gode, norske ingeniører, sier han.