PLANLEGGER: Allerede fra design og byggestadiet skal det planlegges hvordan skipet skal hugges opp og materialer gjenvinnes på en sikker måte for folk og miljø. (Bilde: Anders J. Steensen)

Vil ha tryggere skipsgravplasser

  • Industri

Denne uka skal den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO vedta en nye konvensjon om opphogging av skip.

Den norske delegasjonen er krystallklar på at det må mye strengere internasjonale regler til får å sikre trygge arbeidsforhold og miljøvennlig håndtering av skip som skrapes.

Norge foran

Norge tok initiativ til dette for ti år siden. De fem siste årene har Norge ledet en arbeidsgruppe. Dette skal nå munne ut i nye regler.

Konferanse pågår i Hong Kong i Kina, ett av verdens største mottaksland for pensjonerte skip.

Målet med konferansen er å vedta en ny internasjonal konvensjon som skal sikre at skip ikke utgjør en risiko for å skade miljøet eller menneskene som har sitt daglige arbeid i opphoggingsindustrien.

Hvert år hogges det mellom 600 og 700 skip. De fem største opphoggingslandene i dag er Kina, India, Bangladesh, Tyrkia og Pakistan.

Fra vugge til grav

Ifølge Sjøfartsdirektoratet skal det nye IMO-regelverket inneholde regler for design, konstruksjon og operasjon, samt klargjøring før opphogging.

Dette skal fremme trygg og miljømessig forsvarlig resirkulering av skip, uten at det skal gå ut over skipets sikkerhet og effektivitet.

Også driften av opphoggingsvirksomheter reguleres slik at sikkerhet og miljø ivaretas. Det skal også etableres oppfølgings- kontroll- og informasjonssystemer.

Får EU-støtte

IMOs generalsekretær Efthimios E. Mitropoulos oppfordret i sin åpningstale delegatene til å vise politisk vilje til å oppnå konsensus, skriver direktoratet på sine nettsider.

– Om vi tar utgangspunkt i stemningen fra koordineringsmøtene med EU, så har vi et godt håp om et lykkelig utfall av konferansen, sier fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude, som leder den norske delegasjonen til konferansen.