DYR KVIKKSØLV: Den tyske u-båten U-864 inneholder ca. 67 tonn kvikksølv. Heving av varket for å rydde opp koster ca. en milliarder kroner, om kystverket har regnet riktig.
GREP: Mammoet skal spesiallage gripeklo og utstyr som skal til for å heve U-864. (Bilde: Mammoet)
USIKKER: I Dovrerapporten stilles det spørsmål ved bruk av sugeanker for å styre wire når gripekloutstyret skal løfte U-864 over til en ramme før heving. (Bilde: Mammoet)

U-båt-heving avgjøres

  • Klima

KS2-rapport

I forbindelse med store statlige investeringer stilles det krav til kvalitetssikring. Hensikten med KS2 er å gi Fiskeri- og kystdepartementet en uavhengig analyse av hevingsalternativet før det legges fram for Stortinget. Den uavhengige kvalitetssikrer skal identifisere utfordringer for prosjektets gjennomføring. KS2-rådgivingen skal også inneholde en kostnadsramme, samt en tilråding om hvordan prosjektet skal styres for at kostnadsrammen skal holde.

Regjeringen legger fredag fram en stortingsproposisjon om skjebnen til U-864 utenfor Fedje.

Kystverket holder fast på sine prisoverslag og har undertegnet en ny, revidert kontrakt med Mammoet Salvage om heving.

Etter den knallharde kritikken i KS2-rapporten til Dovre Group før jul, føler ingen på Fedje seg trygge på hva proposisjonen inneholder. Regjeringen har lovet å heve ubåten, nesten uansett pris.

Ifølge Bergens Tidende kommer regjeringen til å utsette saken. Usikkerheten om totalkostnaden etter KS2-rapporten er årsaken.

Les: Slakter plan for ubåtheving

Usikkerhet

Kystverket har operert med en totalpris på litt over en milliarder kroner. Dovre Group mente at prisen ville bli mellom 1,6 milliarder kroner og 2,2 milliarder kroner. Kystverket ble totalt slaktet for arbeidet med heving. Kritiske røster har derfor hevdet at hele prosessen må tas opp igjen og nye planer utarbeides fra "scratch".

Stortingsrepresentant Øyvind Halleraker fra Høyre krevde i Stortingets spørretime i januar å få en høring om Kystverkets dårlige jobb.

Venter i spenning

Fedje-ordfører Kristin Handeland (Ap) er spent på hva regjeringen presenterer fredag, men tror ikke den går tilbake på løftet om å heve ubåten.

– Jeg vil ikke si noe før jeg har lest proposisjonen, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Revisjon

Kystverket har gått grundig gjennom kostnadsanalysene og revidert dem. De finner ingen grunn til å endre sine estimater.

– Vi kommer ikke fram til noen store endringer i pris og usikkerhet, sier beredskapssjef Johan Marius Ly til TU.

Les også: Slaktrapport slaktes

Én mann nedsabler 50 DNV-eksperter

Imøtegår Dovre-rapport

Sannsynlighetsregning

Sammen med Det Norske Veritas og underleverandørene, deriblant Mammoet Salvage, har de regnet om igjen og kalkulert på nytt. Det opereres med ulike sannsynlighetsgrader for hvor godt det treffes med estimatene.

P 10-estimatet, som betyr at Kystverket regner med at sluttpris neppe vil overskrides med mer enn 10 prosent, tilsier en sluttpris på 110 millioner euro, det vil si 990 millioner kroner, regnet med 9 kroner for 1 euro. P 50 er på 1,4 milliarder kroner med moms, og P 85 er på 1,6 milliarder kroner, inklusive moms.

Tatt kritikk på alvor

Kystverket har gått grundig igjennom KS2-rapporten og tilpasset organisasjonen langt på vei i tråd med kritikken i den grad det var mulig før prosjektet kommer i gang.

– Vi har gjort en del forberedelser og vi har hele tiden vært forberedt på at vi må styrkes med ekstern spisskompetanse på flere områder, sier Ly.

Ny kontrakt

Kontrakten mellom Mammoet Salvage og Kystverket er nå reforhandlet. KS2-rapporten kritiserte Kystverket for å ha unnlatt å kreve morselskapsgaranti og at staten satt med all risiko.

En ny kontrakt som begge parter er fornøyde med ble undertegnet tirsdag denne uka.

– Vi har gått inn i kontrakten og endret de punktene som ble kraftigst kritisert, sier Ly.

Klare til å begynne

PR-rådgiver Tore Killingland i Burson-Marsteller sier på vegne av Mammoet Salvage at de er klare til å gå i gang.

– Punktene i kontraktsforholdet som ble tatt opp i KS2-rapporten er nå justert og tatt inn i den nye kontrakten. Vi venter på klarsignal til å begynne hevingen, sier Killingland.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.