ØSTBLOKK: Skroget til KV Barentshav ble bygget i Romania i fjor og slept til Norge for ferdigbygging ved Myklebust Verft. (Bilde: Myklebust Verft)

Tryggere skipsfinansiering

  • Industri

Nye regler skal gjøre det mulig å sikre panterettigheter i skip under bygging i utlandet.

Det blir godt mottatt av administrerende direktør Ståle rasmussen ved Kleven Maritime i Ulsteinvik.

- For Kleven Maritime og for de fleste norske verft vil det være gunstig med ei slik endring, sier Rasmussen til TU.no.

Flere norske verft bygger skrogene i lavkostland for så å taue dem til norske verft for de mer krevende jobbene med utrustning.

Sikkerhet på slep

Ifølge Nærings- og handelsdepartementet ble det bygget 280 skip i Norge i fjor. Skrogene til 219 av dem ble sveiset i utlandet og slept hit.

Den usikre pantesituasjonen utgjør en risiko for finansieringsinstitusjonen under slep av skroget fra utlandet til norsk verft.

Hittil har det ikke vært mulig for norske banker og finansinstitusjoner å sikre pant i skrog og utstyr ved slike verft. I dag fremmet regjeringen forslag om å endre sjøloven slik at registrering i skipsregistrene av skip under bygging i utlandet også omfatter skrog og hovedmaskineri.

Flere vinnere

– Regjeringens lovforslag innebærer en styrking av byggelånsbankenes sikkerhet ved bygging av skip i utlandet. Dette er positivt både for rederier og norsk verftsindustri, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad i en pressemelding.

Hele veien

Nye regler vil gjøre det mulig å etablere panterettigheter i skrog og hovedmaskineri ved levering fra det utenlandske verftet, slik at pantet omfatter slepefasen fra til Norge. I dag er det bare mulig å etablere panterettigheter når slike deler ankommer et norsk verft fra utlandet.

Administrerende direktør Ståle Rasmussen ved Kleven Maritime er for tiden i møter med et skrogverft i Romania.

- Nye regler kan gjøre det mulig å få registrert pant i skipet på et tidligere tidspunkt. Verftet kan da trekke på byggelån tidlegare enn etter dagens regler, sier Rasmussen