LUFTIG: Her er illustrasjon av Stenas luftputeteknikk, som de hevder ikke er i strid med patentet til ESI. (Bilde: Stena)

Taushet om patentstrid

  • Industri

Dette er saken:

EFFECT Ships International søkte i februar 2002 patent på teknologi kalt “Air Lifted Vessel” – seinere kalt Airs Supported Vessels – ASV.

Modelltesting og videreutvikling ut over i 2002 og i årene etter.

Novmber 2002 ble en rekke selskaper invitert med til å se på den patenterte teknikken under testing i SSPAs slepetank i Göteborg. Alle skrev under en NDA med 20 års gyldighet, deriblant to Stena-toppsjefer. I den står det blant annet at partene ikke kan bruke verken teknisk eller kommersiell informasjon de får tilgang til. ESI hadde møter med Stena fler ganger fram til 2005 der mulig samarbeid ble diskutert. I 2005 kom den endelige beskjeden: Luftputeteknikk var ikke innenfor Stenas satsingsområder. Tre år senere levere de patentsøknad på skrog med luftputer.

Skip med luftpute:

I 2001 ble ESIs datterselskap SES Europe med i et FoU-program i EU, EFFSES, for utvikling av skipsteknologi.

ESI søkte i februar 2002 om patent på "Air Lifted Vessels", sener kalt Air Cushion Vessels og nå Air Supported Vessels (ASV).

Patent i 70 land, ikke begrenset til noen skrogtyper eller skipsstørrelser.

Begynte i 2002 å bruke Non Disclosure-avtaler (NDA) og inviterer selskaper til å samarbeid og bidrag. Stena Rederi var blant dem.

Norske Effect Ships International har patent på "air lifted vessel", det vil si skipsskrog som delvis ligger på en luftpute i sjøen for å redusere friksjon.

I september 2008 søker shipping- og industrikonsernet Stena om patent på en teknikk som til forveksling er svært lik.

Direktrø Ulf Tudem i Effect Ships International (ESI) med det amerikanske patenet for Air Cushion Vessel. Stena var en av mange potensielle partnere som fikk utførlig informasjon om teknologien i 2002 og de påfølgende tida. I 2008 søker Stena selv om patent på så å si samme teknikk. Glemt er Non Disclosure-avtalen de undertegnet i november 2002 med SESI.
I september 2008 søker shipping- og industrikonsernet Stena om patent på en teknikk som til forveksling er svært lik. PATENT: Det amerikanske patentet for Air Cushion Vessel er omfattende og grundig. ESI fikk det i februar 2002, ni måneder før Stena undertegnet en NDA-avtale. Tore Stensvold

Bakgrunn: Lurt av Stena

Skrev under NDA

Problemet er at to toppsjefer i Stena i 2002 ble innviet i ESIs patenterte teknologi, mot å undertegne en avtale med 20 års virketid om å holde hemmelig og ikke benytte den informasjon de da fikk tilgang til (NDA – non disclosure agreement).

En av dem som skrev under 6. november 2002, er Henrik Nordhammar. Han er nå prosjektleder i Stena Teknik og følger opp nybygg og utviklingsprosjekter, deribalnt modelltetser av Stena Airmax.





Patentprotest

ESI ved administrerende direktør Ulf Tudem, har skrevet innsigelser til Stenas patentsøknad og bedt om møte med Stena for å diskutere hvordan de kan løse patentstriden.

Tidligere i høst toppet striden seg med krasse ord og vendinger og hissig brevutveksling.

Les også: Avviser patentbrudd

Møter?

Tudem gikk blant annet ut i Teknisk Ukeblad og beklaget seg over at det var vanskelig å få gehør hos Stena.

Da TU litt seinere sjekket med Tudem om saken, sa han at det var kommet forslag fra Stena om møtedatoer i løpet av høsten.

Når TU nå ringer Ulf Tudem i ESI for å høre om de har hatt møter, er han svært ordknapp:

– Jeg kan ikke lenger uttale meg om saken i pressen, sier han.





Dialog

Fra Stena er det like taust:

– Ingen kommentar, sier Stena Tekniks Contract Manager, Stefan Lindquist. Han bekrefter imidlertid at det er dialog mellom Stena og ESI.

– Noe mer får du ikke ut av meg, sier han bestemt.

Les også: Oppgitt over Stena

Enige om taushet

Da TU tidligere i år snakket med ham, beklaget han at saken ble kjørt i pressen og ikke holdt mellom partene.

Når begge parter nå er tause, tyder det på at de har hatt møter og blitt enige om ikke å prosedere saken i pressen.