DRAMATISK: Fredag morgen hadde Nordlys en slagside på 21,7 grader inntil dykkere fikk tettet sprekken ved stabilisatorfinnen. (Bilde: Scanpix)

Taues til verft onsdag

  • Industri

MS NORDLYS

  • Verft: Volkswerft, Stralsund, Tyskland
  • Byggeår: 1994
  • Jomfrutur: 4. april 1994
  • Lengde: 121,8 m
  • Bredde: 19,2 m
  • Dypgående: 4,7 m
  • Toppfart: 20 knop
  • Hovedmaskin: 2 stk. MaK 6M552C dieselmotorer
  • Ytelse: 12 228 bhk totalt
  • Tonnasje: 11 204 (bruttotonn)
  • Lasteevne: 850 dødvekttonn
  • Passasjerer: 691 (482 køyeplasser)

Hurtigruten regner med snart å få tillatelse fra Sjøfartsdirektoratet til å taue Nordlys. Ifølge direktoratet var det tirsdag formiddag bare et par små detaljer som gjensto.

Når den foreløpige tettingen av sprekken i skroget er ansett å være god nok samt en del andre forhold, slik som lensekapasitet, vil Hurtigruten få slepetillatelse for Nordlys, ifølge kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet.

Les også: Tror ikke på Nordlys-eksplosjon

Venter på SHT-signal

Det er uklart hvor lenge Nordlys blir liggende i tørrdokken ved Fiskerstrand verft utenfor Ålesund.

– I første omgang må det repareres midlertidig slik at vi kan ta skipet til et verft for permanent reparasjon. Det er også opp til Statens havarikommisjon og deres undersøkelser når de vil frigi skipet. Så lenge det er på verftet, vil vi gjøre det vi kan av reparasjoner, sier Dag-Arne Wenzel, driftsdirektør i Hurtigruten.

Slo ut automatikk

Alt tyder på at det kun er fra sprekken ved stabilisatorfinnen det lakk vann inn i Nordlys torsdag og fredag. Sprekken ble ikke oppdaget før lenge etter at skaden oppsto. Nordlys hadde stabilisatorfinnene ute da brannen oppsto kl. 09.17 forrige torsdag morgen.

Skipet var på vei inn til Ålesund. Stabilisatorene skal foldes inn automatisk ved 5–6 knops fart. Finnene blir brukt for å redusere drivstofforbruket under manøvrering. Det demper krenging og bidrar til å rette skipet raskere opp etter sving.

– Alt ble slått ut i brannen og stabilisatorene forble ute, sier Wenzel.

Kollisjon ga sprekk

Da skipet traff kaia i et temmelig kraftig sammenstøt, ble finnen på styrbord side trykket inn. Resultatet ble en sprekk på 38 centimeters lengde og 8 centimeters bredde inne i sjakten finnen foldes inn i.

Magnetmatter kan ikke brukes til å tette en slik skade.

Trekiler ble banket inn som en foreløpig reparasjon, mens større lensepumper klarte å pumpe ut nok vann til å stabilisere skipet i løpet av fredag formiddag.