LAGER: Rørlageret kan lagre rørlengder opptil 1500 meter, og strekker seg nesten helt opp til rullebanen på Ålesund lufthavn. (Bilde: Mona Strande)
PERSPEKTIV: Vigra ligger i Giske kommune, og tidligere var det flyplassen som var mest tydelig på flyfoto. Nå får rullebanen konkurranse fra det 3700 meter lange anlegget til Subsea 7. (Bilde: Harald M. Valderhaug)
KAPASITETSØKNING: Spolebasen kan klargjøre rør med en diameter opptil 18", og en lengde opptil 3 kilometer, for oppspoling på rørleggingsfartøy. To produksjonslinjer kan kjøres samtidig, med opptil 25 arbeidsstasjoner på hver linje. (Bilde: Mona Strande)
STORT: Lars Christian Henrichsen er teknisk ansvarlig for Vigra-utbyggingen, og svært fornøyd med det endelige resultatet. Her sitter han ved det nye kaianlegget som ligger nesten 2000 meter fra fabrikasjonsbygget. (Bilde: Mona Strande)
(Bilde: Mona Strande)

Subsea 7s store stolthet

I 2003 startet Subsea 7 jakten på en tomt som kunne bli deres nye spolebase for Nordsjøen.

De to spolebasene i Gaupne i Sogn og Fjordane og i Leith nord for Edinburgh i Skottland hadde vist seg å ikke være konkurransedyktige nok, både på grunn av lokasjon og størrelse, og nå trengte de en erstatter med mye større produksjonskapasitet.

Flatt, stort og kystnært

Med hjelp fra geologer og det elektroniske kartverket saumfarte de derfor store deler av kystlinjene både i Norge og Skottland etter et område som ikke bare var kystnært og stort nok, men som i tillegg var flatt, hadde god infrastruktur med lett tilkomst og som samtidig lå nært forventet lokalisering av fremtidige olje- og gassfelt.

– Etter gjennomgangen satt vi igjen med noen få alternativer, og blant dem var det Vigra vi endte opp med som den beste plasseringen for å ta hånd om alle våre leveranser til Nordsjøen, sier Lars Christian Henrichsen, som er teknisk ansvarlig og assisterende prosjektleder for Vigra-utbyggingen. I 2006, etter tre års leting, besluttet styret i Subsea 7 å bygge på Vigra.

Rekordrask byggeprosess

I midten av mai 2007 ble første spadetak tatt på tomta, og selve byggingen startet 10. august. Åtte måneder senere, 10. april, ble spolebasen offisielt åpnet.

Anlegget strekker seg 3.700 meter, fra rørlageret tett opp mot Ålesund lufthavn til kaia på Gjøsundneset. Det består av et lagerområde for rørlengder opp til 1500 meter, et 317 meter langt fabrikasjonsbygg med en gjennomsnittsbredde på ti meter, et tilstøtende administrasjonsbygg, et rørlager for rør som ennå ikke er sveiset sammen, en tie-in hall for sammenføyning av 1500 meter rørlengder og en mobil arbeidsstasjon som er plassert 1500 meter fra det første tie-in bygget, i rett linje ned mot det nye dypvannskaianlegget som er bygget i samarbeid med Ålesund havnevesen. Mellom fabrikasjonsbygget og kaia fraktes rørene på ruller, tidvis over bakken, men for det meste gjemt i betongdekte kulverter.

– Denne løsningen gir optimal sikring og minimal visuell forstyrrelse i et åpent og flatt landskap, sier Henrichsen.

Stor besparelse

Vigra-anlegget har flere forbedringspunkter sammenlignet med Subsea 7s tidligere spolebaser. Den viktigste forbedringen for produksjonsflyten, er den ekstra arbeidsstasjonen ved utlossing.

– Vanligvis bruker du like lang tid på beskyttelse av sveisen som på selve sveisen. Når vi nå har to arbeidsstasjoner kan vi kjøre disse operasjonene parallelt, og dermed halvere tiden. I Gaupne ville det tatt fem-seks dager å få lastet en spolebåt, fordi vi har kortere stalk-lengder og mangler to arbeidsstasjoner. Her gjør vi samme jobb på 24 timer, så besparelsen blir betydelig, sier Henrichsen.

Full automatisering

Selv om anlegget er satt opp til å kjøre én produksjonslinje, har de mulighet til å kjøre to produksjonslinjer parallelt dersom de skulle trenge å øke kapasiteten ytterligere.

Hele anlegget er automatisert så langt det lar seg gjøre.

– Vi har tilstrebet å automatisere anlegget voldsomt mye mer enn tidligere, og nesten hele rørhåndteringssystemet og sveisesystemet er automatisert. Dette gjør vi på grunn av sikkerheten: Jo færre personer som håndterer prosessene, jo flere skader unngår vi, sier Henrichsen.

Også kaianlegget er tydelig forbedret. Dypvannskaien er L-formet, med en pir på 110x15 meter, som gjør det mye enklere for store fartøy å fortøye og starte utlastingen.

– Tradisjonelt sett ligger fartøyene med akterenden inn mot en vanlig kai, og holdes på plass med to bauankre foran. Det tar det voldsomt lang tid å sette opp og få til å holde, så kaianlegget på Vigra er noe vi har kommet frem til etter 10-15 års erfaring, sier Henrichsen.

Første utlasting 12. mai

Akkurat nå er det 4.200 rør på 12” som sveises sammen av de 65 personene som jobber i produksjonen på Vigra. Totalt skal de bli til en 60 kilometer lang gassrørledning som skal leveres til StatoilHydro og gå mellom Mongstad og Kollsnes. Den første utlastingen for denne jobben skal gjennomføres rundt 12. mai.

Selv om kaianlegget ikke er ferdig asfaltert, kulverter ikke ferdig utgravd og rullene ennå ikke er montert, mener Lars Christian Henrichsen det blir lett match å få dette klart på to uker.

– Når vi har klart å bygge hele anlegget på åtte måneder, så ser vi ingen grunn til at vi ikke skal bli ferdige med det som gjenstår her til 12. mai, sier han.