MINDRE VOLUM: Utskiping av malm fra Narvik havn gikk ned de tre første månedene i år. Det slår ut i statistikken for Nordland. (Bilde: Trond Gram)
MER PÅ LAGER: Oljeselskapene gambler og driver strategisk bruk av oljelagre som Mongstad (bidet) for å få opp prisene. Synker prisene, sendes mer på lager i påvente av gunstigere priser og valutakurser. (Bilde: StatoilHydro)
NY: Kystverket er i gang med å fornye en del av losbåtflåten. (Bilde: Kystverket)
KJAPPING: Lostjenesten til Kystverket består blant annet av 26 losbåter som er små og raske. (Bilde: Hansen, Helge/Scanpix)
STILLE FØR STORMEN: Kystverket har 270 loser fordelt på 18 losstasjoner. Det er ikke hver gang losen kan gå om bord under så rolige forhold. (Bilde: Kystverket)
FIN FART: Nederlandsk losfartøy holder samme fart som skipet når losen skal klatre om bord. (Bilde: Wiki commons)

Skipstrafikken synker

  • Motor

Losplikt

I henhold til losloven skal følgende fartøyer benytte statslos underveis:

Grovt sett gjelder krav om los i farvann innenfor grunnlinjen for:

  • Fartøy over 500 BT.
  • Fartøy som sleper gjenstand på over 50 meter.
  • Fartøy uansett størrelse når det fører særlig farlig og/eller forurensende last


Unntak:

  • Fartøyer med løyve til persontransport i rute.
  • Fiskefartøy registrert i EØS-området.
  • Andre utenlandske fiskefartøyer hvor skipet og dets fører har hatt 12 turer til/fra samme havn under losveiledning i løpet av de siste 12 månedene.
  • Fartøyer i innenriks fart som ikke fører farlig og/eller forurensende last, der fartøyets navigatør har minst 12 måneders fartstid i innenriks fart på samme eller tilsvarende fartøy i løpet av de siste 30 måneder

Kystverket har i dag rundt 270 loser som opererer ut ifra 18 losstasjoner med 26 losbåter.

Lostjenesten er 100 % brukerfinansiert.

Kilde: Kystverket

Losene har roligere dager. Det går lengre tid mellom hver gang de hopper i overlevelsesdrakter og kjører for full fart ut og møter store skip på vei til trygg havn.

Kystverkets lostjeneste merker indirekte svingninger i verdensøkonomien.

– Det kan se ut som finanskrisen har nådd norske havner, sier seniorrådgiver Harald Borgø i Kystverket til Teknisk Ukeblad.

Tusen ned

I første kvartal i år gikk antall losoppdrag ned med 974 i forhold til første kvartal i fjor. Da ble losene kalt ut 11.370 ganger, mot 10.396 i årets tre første måneder.

På landsbasis er nedgangen i lospliktig trafikk på minus 8,6 prosent.

Men det er store variasjoner fra landsdel til landsdel. Bare to av sju sjøtrafikkavdelinger kan vise til vekst.

Mens skipstrafikken til havner i Oslofjorden, Grenlandsområdet og i Agder målt etter losoppdrag viser nedgang på henholdsvis 16 prosent, 20,2 prosent og 21,9 prosent, kan Vestlandet, med blant annet oljefylkene Hordaland og Rogaland, vise til en økning på 10,6 prosent.

Strategisk oljespill

Olje- og gassindustrien sørger for at trafikkmengden holdes oppe og viser en økning på Vestlandet.

Ifølge informasjon Kystverket har innhentet, kan forklaringen være flere anløp med tankskip til oljeterminalene og anleggene på Mongstad og Sture.

I stedet for å skipe råolje rett til utenlandske havner, tas mer inn til landanleggene for midlertidig lagring eller raffinering for å oppnå bedre priser før utskiping.

Det får Teknisk Ukeblad bekreftet.

– Vi vet ikke om dette er et blaff eller tendens, men det ble skipet inn mer råolje på begynnelsen av året. Dette er et spill der råoljelageret blir brukt for å regulere markedet. I fjor ble mer råolje sendt rett fra feltet og til kontinentet, sier havnekaptein Jan Helge Svedhaug ved Mongstad til Teknisk Ukeblad.





Malm-havn

Nordland hadde en nedgang i trafikken på 18 prosent.

Forklaringen ligger antakelig i noe lavere utskiping av råstoff og varer fra Narvik og Mo i Rana.

Trafikken på Narvik havn skal være i ferd med å ta seg noe opp, ifølge Kystverket.

Snøhvit-effekt

I Troms og Finnmark er det imidlertid en svak vekst med fire prosent økning.

Det kan blant annet skyldes at Snøhvit-anlegget produserer mer LNG som skal skipes ut. Større olje- og gassaktivitet og leting, medfører også flere skipsanløp.

Fiskeriene kan også medvirke til en liten vekst.

Inntektssvikt

For Kystverket har nedgangen i skipstrafikken en mindre hyggelig økonomisk side. Etter mye syting og klaging på losgebyrene fra rederiene, ble de satt ned fra nyttår.

– Vi følger utviklingen nøye, men ser allerede nå at dette vil få økonomiske konsekvenser for lostjenesten i 2009. Trafikknedgangen hittil i år er større enn vi forutså da gebyrjusteringene ble foretatt ved årsskiftet, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket.