KONTRAKT: Forsyningsskipet med design Havyard 832 CD bygges raskere av Simek enn av Havyards egne verft.
TAPTE: Per Sævik står bak både Havyard og Havila Shipping, men måtte gå til Simek for å få levert sitt eget skip i tide. (Bilde: Tore Stensvold)

Simek vant på bortebane

  • Industri

Havyard 832 CD:

  • Lengde: 80,40 m
  • Bredde: 17,60 m
  • Dybde til dekk: 7,70 m
  • Lugarplass: 25 mann
  • Tanker for ulike laster, b.la. vann, olje, mud, brine, base olje, sement etc.

ÅLESUND: Flekkefjord-verftet Simek sørger for å ha full sysselsetting også i det meste av 2010 med ny kontrakt på en Havyard 832 CD.

Ryktene om kontrakten gikk under Verftskonferansen i Ålesund, og ble etter hvert bekreftet med en børsmelding.

Nervøs kunde

Rederiet Havila Shipping står som oppdragsgiver. De har en langtidskontrakt med Maersk som begynner å løpe om et drøyt år.

Skipet som var beregnet inn på kontrakten er så forsinket, at Mareks ba Havila Shipping om å ta grep.

Storinvestor, skipsreder og verftseier Per Sævik må litt beklemt innrømme at Simek var i stand til å levere raskere og innen kontrakten begynner å løpe.

Konkurrenten best

– Selv ikke vårt eget verft klarer å levere i tide, sier Per Sævik til Teknisk Ukeblad.

Havyard eier verft i Leirvik i Sogn og Fjordane og i Tomrefjord i Møre og Romsdal.

Han opplyser at tegningene og alt underlag er ferdig, tegnet og levert av Havyard, på et skip av typen Havyard 832 CD.

Kjent type

– Simek har nettopp bygget et tilsvarende skip og vi har tegningen klare. I forhold til deres kapasitet der de nettopp har levert ett skip og leverer neste i mars, så passer dette perfekt inn i deres produksjon, sier Sævik.

Simek opplyser at kontrakten gir arbeid for verftet og Flekkefjord Elektro AS frem til leveringen i slutten av august 2010.

Ifølge verftet kan de levere så kjapt fordi mye av arbeidet settes ut til underleverandører.

Polsk løsning

Seksjoner vil bygges i Polen og fraktet til verftet på lekter. Der blir de sandblåst, malt og sammensatt i Simeks oppvarmete byggehall.

Skipet på 80,4 meter er designet av Havyard Design AS, i Fosnavåg. Det er designet etter DNV-kravene til ”Clean Design”

Nybygget får et dieselelektrisk framdriftssystem med fire generatorer på til sammen ca. 5.440 kW. Generatorene leverer strøm til de to elektriske propellene bak, hver på 1600 kW. Marsjfart er ca. 14 knop.

Skipet skal ved levering gå inn i en 5 års kontrakt som rederiet har med Maersk for å betjene rigger og andre installasjoner i Nordsjøen.