SAMFERDSEL

Ryanair rangerer pilotene etter drivstofforbruk

Farlig for flysikkerheten, advarer eksperter.

Ryanairs forbruksrangering kan gjøre at uerfarne piloter føler press for å ta med for lite drivstoff, advarer sikkerhetseksperter.
Ryanairs forbruksrangering kan gjøre at uerfarne piloter føler press for å ta med for lite drivstoff, advarer sikkerhetseksperter. Bilde: Holm, Morten
Øyvind LieØyvind LieJournalist
20. mai 2015 - 08:14

For å passe på bensinforbruket har Ryanair en egen «drivstoffliga» som roser de kapteinene som bruker minst drivstoff. Samtidig viser listen hvilke kapteiner som er dårlige til å spare på drivstoffet.

Det viser dokumenter som Berlingske Business har fått tilgang til.

Målet er å hindre at kapteinene tar for mye drivstoff med på flyene, siden dette har en ekstrakostnad for flyselskapene.

Les også: Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden

Mayday

Det ekstra drivstoffet skal brukes hvis flyet blir omdirigert eller må avvike fra sin planlagte rute. I 2012 sendte tre fly fra Ryanair ut «drivstoff-mayday» fordi de hadde for lite drivstoff på tankene i forbindelse med omdirigeringer under et uvær i Spania.

I tillegg til å føre oversikt over kapteinenes forbruk, krever Ryanair også at kapteinene skal gi skriftlig forklaring hvis de bruker over 100 kg mer drivstoff enn det som er angitt i flygeplanen.

Om de gjentatte ganger ligger dårlig an i drivstoffligaen, kan de bli innkalt til samtale, og det kan være negativt for den videre karrieren.

Tidligere Ryanair-piloter som Berlingske har snakket med, forteller at tiltakene legger et psykisk press på dem.

Les også: Flybilen måtte nødlande - reddet av fallskjerm

– Forkastelig

Professor i sikkerhet ved Danmarks Tekniske Universitet, professor Henning Boje Andersen, er svært kritisk til ordningen.

– Det er forkastelig hvis man bruker slike metoder når det dreier seg om sikkerhetskritiske spørsmål, han til avisen.

Sikkerhetseksperten Patrick Hudson er like kritisk.

– Der er en risiko for at unge eller uerfarne piloter føler et press for å handle på en bestemt måte for å få anerkjennelse fra ledelsen, sier han.

Widerøe presenterer alternativene: Widerøe presenterer alternativene for første gang: Slik skal de fly i framtida

Avviser kritikken

Ryanair bekrefter at de rangerer pilotene sine etter drivstofforbruk, men avviser at det går ut over flysikkerheten.

«Det har ikke kommet kritikk eller anbefalinger fra myndigheter om våre drivstofforbrukslister», skriver selskapets kommunikasjonssjef Robin Kiely i en epost til Berlingske.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Videre hevder han at alle piloter i selskapet har kompetanse til å beslutte hvor mye drivstoff som bør fylles.

«Det eneste formål med vår drivstofforbruksliste er ikke å holde forbruket nede (vi ønsker ikke å minimere forbruket), men snarere å etterleve våre Standard Operating Procedures», skriver Robin Kiely.

Les også: Siemens lanserer ny elmotor for fly - med rekordytelse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.