PROPELL: Med tre Voith Schneider-propeller akter og en baugthruster, kan North Sea Giant snu rundt sin egen akse. Det 160 meter lange og 30 meter brede skipet er designet for konsturksjonsarbeider. Driftes av North Sea Shipping. (Bilde: North Sea Shipping)

Prestisjepris til gigant

  • Industri

North Sea Giant:

  • Eier: North Sea Giant AS (North Sea Shipping)
  • Verft: Metalships & Docks S.A. i Vigo, Spania
  • Design: Sawicon
  • Lengde: 160,9 meter
  • Bredde: 30 meter
  • Dekk: 2900 m²/100 tonn
  • Offshore kran:400 tonn/50 tonn - begge fra MacGregor Hydramarine (3000 meter wire)
  • Bollard pull: 200 tonn
  • Framdrift: Diesel-elektrisk. 6 stk. Wärtsilä GE 16V25D dieselmotorer, hver på 3500 kW
  • Propulsjon: 5 x Voith Schneider propeller, 3 akter, hver på 3.800 kW. 1 tunnelthruster på 2.000 kW
  • Sengeplass: 120

Det 161 meter lange og 30 meter brede skipet ble bygget i Spania og overlevert norske North Sea Shipping i fjor.

North Sea Giant er utstyrt med to store kraner for ulike oppdrag for olje- og gassindustrien, ned mot 3.000 meters dyp.

Spesiell propell

North Sea Giant OCV (Offshore construction vessels) er det største som noen sinne er utstyrt med det spesielle propellsystemet Voith Schneider (VPS). Fem propeller sørger for framdrift og styring.

Et eget raskt og presist styringssystem sørge for å holde skipet i riktig posisjon. Skipet har DP 3-system, basert på bruk av propellene og et stabiliseringssystem, Voith Roll Stabilization (VRS) for posisjonering.

Kraftplugg

Lastkapasiteten er på 14.2000 tonn på det 2.900 m² store dekket. Det er sengeplass til 120 personer. Trekkraften (board pull) er på hele 200 tonn.

Detter er det største skipet i verden som benytter Voith Schneider-propeller.

Spansk-tyrkisk

Det spanske verftet Metalships & Docks S.A. i Vigo, Spania bygget skipet, som ble levert i april 2011. Skroget er byget i Tyrkia. Design er levert av Sawicon.