KRAFTPLUGG: AHTS Normand Ranger er bygget med VS 490 AHTS design fra Wärtsilä. Trekkraften er på 287 tonn. (Bilde: PER EIDE/ULSTEIN VERFT)

Overtar ankerhåndterer

  • Industri

Ulstein Verft overtok det påbegynte fartøyet fra Karmsund Maritime Service i august i fjor da verftet gikk konkurs.

Ifølge Ulstein verft ga det ekstra utfordringer å overta et halvferdig skip.

Ekstraarbeid

– Det er utfordrende å jobbe videre på et halvfabrikkert skip. Vi måtte få kontroll på alt som var gjort, og skaffe oss oversikt over hvilke leverandører som fortsatt var med på prosjektet og om nødvendig komplettere, sier administrerende direktør Karstein Sævik ved Ulstein Verft i en pressemelding.

Han sier at samspillet mellom engineering, innkjøp, planlegging og produksjon ved sluttføring var utfordrende.

– Vi har en organisasjon som har nødvendig kompetanse og erfaring til å takle slike utfordringer, sier en fornøyd Sævik.

Fornøyd reder

Rederiet er også tilfreds.

– Prosjektet har gått akkurat så bra som vi håpet på da kontrakten ble overtatt av Ulstein Verft, sier skispreder Lars Peder Solstad.

Normand Ranger er bygget med VS 490 AHTS design fra Wärtsilä Ship Design. Fartøyet er 91 meter langt, 22 meter bredt og lugarplass til 58 personer.

Skipet er bygget etter DNVs Clean Design miljøkrav.

Ut på markedet

Normand Ranger, som er på 4500 dødvekttonn, går inn i spot-markedet i Nordsjøen. Ratene er nå på vei opp, opplyser Solstad Offshore.

Normand Ranger betegnes som et kraftig ankerhåndteringsfartøy med en bollard pull (slepekraft) på 287 tonn. Skipet er utstyrt med blant annet Triplex MHD (Multi deck Handler) og Odim ARF (Anchor Recovery Frame) for sikre ankerhåndteringsoperasjoner på dekk.