ANVENDELIG: Det er et ekstraordinært anvendelig kjøretøy som er utviklet ved Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås. Slike stigninger er barnemat. (Bilde: LEIF HAALAND)
PATENTERT: Drivlinjen er unik og patentert, forklarer en av oppfinnerne, sivilingeniør Svein Olaf Lie. (Bilde: LEIF HAALAND)
SMIDIG: Veltesikker og uten respekt for hindringer gjør at kjøretøyet kan ta seg frem i svært kronglete terreng. (Bilde: LEIF HAALAND)
ALLSIDIG: Det flyr ikke og går ikke på vannet. Men ellers er det ikke mye som stopper dette kjøretøyet.
VARETRANSPORT: Med dette kjøretøyet kan bønder i U-land frakte varene til markedet selv i uveisome strøk (Bilde: LLEIF HAALAND)

Norsk kjøretøy knuste konkurrentene

  • produksjon

Den tar seg frem i villmark, ørken og ulendt terreng og går godt med lokalt fremstilt planteolje.

Den produserer også strøm, pumper vann og maler korn.

Dette unikumet av en transporter så dagens lys på Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) på Ås.

Oppfinnerne ville konstruere et kjøretøy som ikke lot seg stoppe selv om det manglet både veier, reservedeler og drivstoff.

Getting There ble resultatet. Åtte års slit og en rekke prototyper var da tilbakelagt.

Prosjekt i Senegal

Nå har oppfinnerne funnet et verksted som skal produsere fem rammer til et prosjekt i regi av Verdensbanken i Senegal. Resten av doningen blir montert i verkstedet på Ås.

Oppfinnerne har vært på jakt etter villige verksteder som kan ta på seg produksjonen av Getting There. Med storseieren i lomma, ser det ut til at nordmennene har havnet midt i smørøyet med tanke på fornuftig u-hjelp. Kjøretøyet kombinerer transportbehovet ved nødhjelp med landbruk og servicetjenester i normale tider.

– En fremtidig produsent må se markedet i i-land og u-land i sammenheng. Prispengene på 150.000 dollar skal kvalitetssikre denne leveransen til Senegal, sier sivilingeniør Svein Olaf Lie. Han og professor Herman Qvam er hjernene bak oppfinnelsen.

Sterke støttespillere

Råtassen er et resultat av både ny og gammel kunnskap. For- og bakaksel er forbundet mekanisk med en drivlinje uten vinkelendring eller lengdeforandring. Den kan drives mekanisk, elektrisk eller hydraulisk. Denne drivlinjen er patentert i Canada, USA, og Europa. Hjulparene følger samme spor og traktoren er meget skånsom mot naturen.

Professor Vijay Modi fra University of Colombia i New York og seniorøkonom Boris E. Utria, Verdensbanken og Senegal-prosjektet har vært tunge forslagstillere bak det norske prosjektet.

Dessuten har masterstudent Ezzeddin Belhaj signert en trinnløs mekanisk girkasse til traktoren sammen med sine veiledere, førsteamanuensis Jan Kåre Bøe og Qvam ved UMB.

Enormt marked

– Vi har også tittet i bakspeilet og benyttet tidligere gode løsninger, sier prisvinnerne.

Traktoren danket tidligere ut velprøvede Unimog fra Mercedes under sprøyting mot gresshopper i Mauretania. Brannslokking i ulendt terreng er et annet mulig bruksområde. Likeså klarering av områder for miner, fjernstyrt brannslokking i tunneler og lettere skogsdrift.

– Den versjonen som skal til u-land er laget så enkel som mulig. I-landsutgaven blir derimot bygget på høyteknologi. Et kjøretøy er laget med lastekapasitet på 7 tonn med hydrostatisk drift og fjernstyring inntil 300 meter. I-land og u-land sett i sammenheng er et interessant marked, mener Lie.