LEDENDE: Uten den nære kontakten mellom rederi, skipskonstruktør og skipsbygger hadde ikke norsk industri vært verdens ledende leverandør av skip og tjenester til offshorenæringen. (Bilde: ROLLS ROYCE)
UNIKE MULIGHETER: - Vi må våge å si at vi skal bli verdens beste skipsfartsnasjon, sier Karl Erik Kjelstad. (Bilde: Anders J. Steensen)
Lokale rederier langs kysten har vokst og blitt store og kravstore offshorerederier. Stadig nye offshorefartøy ser dagens lys etter tett samarbeid mellom rederier, verft, oljeselskap og utstyrsindustri.
PREGER VÅGEN: Oljeindustriens forsyningsskip har en sentral plass i Bergens bybilde. (Bilde: Anders J. Steensen)
Norske oljetankere har seilt over hele verden med norsk flagg i toppen og norsk mannskap. Her er Berge Enterprise tungt lastet - for noen år siden. Skipet er nå bygget om til FPSO. (Bilde: Bergesen)

- Norge best på skipsfart

  • produksjon

Konsernsjef Karl Erik Kjelstad er ikke imponert over professor Guttorm Schelderups Rederiskatteutvalg.

Innstillingen til Finansdepartementet i NOU 2006:4 anbefaler at norske rederier bør beskattes likt med andre norske aksjeselskaper.

– Verden ser annerledes ut fra Nord-Vestlandet enn fra Handelshøyskolen i Bergen. Se på den maritime klyngen som er bygget opp rundt Ålesund, Ulsteinvik og Fosnavåg. Kom ikke her og si at aktive rederier ikke har betydning for lokalsamfunnet. De er drivkraften, sier Kjelstad.

Han mener Norge har et godt utgangspunkt for maritim sektor.

- Vi har rederier, leverandører, skipskonsulenter, skipsmeglere, forsikring og finansvesen i verdensklasse. Vi bør gjøre alt for å beholde rederiene. Da må vi tilby rederiene samme beskatning som våre konkurrenter, om ikke bedre.





Puslete myndigheter

En av årsakene til at shippingmiljøet reagerer på Schelderup-utvalgets innstilling, er at den bryter med Skipsfartsmeldingen som ble vedtatt i fjor. Også denne skapte debatt, ikke minst rundt rederibeskatningen.

Kjeldstad mener det foregår en kamp mellom nasjonene om å kunne tilby de beste vilkårene for rederiene.

- Som nasjon bør vi ha som ambisjon å tilby de beste rammevilkår. Med de forutsetningene Norge har, med en sterk nasjonal ”balanse”, unike kompetanse, og et sterkt maritimt cluster, burde vi ha verdens beste rammebetingelser for skipsfartsnæringene, påpeker han.

Strategiløs politikk

Han mener vi må tørre å si at vi skal være best også på rammebetingelser.

- Vi bør ikke skusle bort sjansen på å videreutvikle en bærekraftig maritim industri ved en såkalt næringsnøytral politikk. For meg er næringsnøytral politikk like meningsløst som om vi i Aker Yards ikke skulle hatt en strategi for vår virksomhet, understreker Aker Yards-sjefen.





Et stort samvirke

– Vi kan lykkes med en strategi for å være best i verden for én bedrift, slik bør det også være på nasjonalt nivå, men da må vi tørre å satse, sier Kjelstad.

Han synes det blir demotiverende å se at statlige offentlige utredninger bremser utviklingen.

– Her har Norge en fantastisk mulighet. Som næringslivsleder i en internasjonal bedrift er ikke rammebetingelsene i Norge av avgjørende betydning, men rammebetingelser er viktig for den norske delen av virksomheten vår. Vi må gripe mulighetene. Vi må tenke mer: Hva kan vi få til.

Kjeldstad understreker at det ligger en livskraft i norsk maritim industri. På tross av vårt høye skatte- og kostnadsnivå, er Norge verdensledende innen flere segmenter.

Ifølge Kjelstad har norske rederier alltid vært konkurransedyktige og har i stor grad bidratt til å utvikle skipsfarten.

- Konkurransen utvikler nye og bedre løsninger. Dette igjen skaper spin-off effekter i form av utstyrsleverandører, IT bedrifter, bedre telekommunikasjoner osv. Alle i dette miljøet er like viktige. Vi er helt avhengige av at rederiene utfordrer oss som leverandører og er med i det store samvirke i norsk maritim industri, slår Kjelstad fast.