NY STRATEGI: Målet er at energibesparelsene som kundene oppnår med SKFs produkter skal være større enn konsernets energiforbruk. (Bilde: SKF)

Kul mulig å bruke mindre energi

  • Industri

OM SKF

SKF er et globalt selskap med 41 000 ansatte i 130 land.

I 2006 solgte SKF produkter og tjenester for 53 milliarder svenske kroner.

I år ferier selskapet, som er mest kjent for sine kulelager, 100 år.

Den nye strategien ble lansert på det svenske SKF-konsernets hundreårs-jubileum i Gøteborg.

– SKF startet for hundre år siden med innovasjon, og vi starter nå neste hundreårsperiode med en enda viktigere innovasjon, sa konsernsjef for SKF Tom Johnston.





Viktig for fremtiden

På jubileet ble selskapets nye ambisiøse energisparingsstrategi lansert; BeyondZero.

Kortfattet går strategien ut på at energibesparelsene som kundene oppnår med SKFs produkter og løsninger skal være større enn konsernets energiforbruk.

– Vi ser at CO 2-utslippene øker, og det samme gjør temperaturen. Det er et faktum vi ikke kan ignorere, og vi må handle, sa konsernsjefen.

Han mener den nye strategien skal holde SKF på verdenskartet i nye hundre år.





30 prosent reduksjon

Den nye generasjonen kule- og rullelager kutter energiforbruket med 30 prosent, sammenlignet med nåværende lager

. Denne lagertypen er den vanligste innenfor industrien i hele verden.

Det er ikke en enkelt faktor som har blitt forbedret. Alle mulige elementer i lageret er optimalisert.

Blant annet er formen på lagerets utside blitt endret, ytelsesevnen til kulene er blitt bedre, og det benyttes et bedre smøremiddel, opplyser SKF. Den nye generasjonen kulelager skal fra og med fjerde kvartal i år produseres i SKFfabrikker rundt om i verden.





Sikter mot vindkraftturbiner

I første omgang sikter SKF inn på markedet for de litt større lagrene, som blant annet benyttes innenfor industrien og de første applikasjonene forventes å komme i vindkraftturbiner.

– På denne måten kan vi både støtte industrien og bidra til energibesparelser i dag og i fremtiden, sa Johnstone.





Kutter egne utslipp

SKF satte selv opp et mål om å kutte sine egne CO 2-utslipp med minst 10 prosent innen 2007.

Dette er alt nådd, og selskapet vil nå kutte utslippene med fem prosent i året. 1,9 milliarder svenske kroner vil selskapet årlig bruke på energieffektiviseringstiltak.