PLAN: Richard Sadler, konsernsjef i Lloyd's Register, mener riggeierne og engineeringselskapene må legge planer for opplæring av dem som skal sette sammen riggen underveis i prosjektet. (Bilde: Tore Stensvold)

Kompetansemangel dyrt for riggeiere

  • Olje og gass

ONS / STAVANGER: Lloyd's Register har lagt fram en rapport som avslører omfattende leveringsproblemer og forsinkelser på rigger fra asiatiske verft. Mye av årsaken ligger i problemer med å koble sammen kompliserte systemer om bord på riggene.

– Det mangler mye på kompetanse ved verftene, sier konsernsjef Richard Sadler i Lloyd's Register. Han kom til ONS i Stavanger med rapporten som er nedslående lesing for økonomen.

Store tall

Lloyd's har tallfestet hva forsinkelsene og den ikke-produktive tiden koster riggeierne eller oljeselskapene i rapporten "Non-Productive Time (NPT) for High-Specification Offshore Assets".

Kostnadene for forsinket levering er beregnet til mellom US$12.2millioner og $73,6 millioner for hver dag, ut fra en dagrate på 400.000 dollar. Kostandene per døgn før riggen eller installasjonen er i bruk, koster mellom 48,4 milllioner dollar og 2,4 milliarder dollar, basert på en oljepris på 80 dollar fatet.

Halvparten av dem som svarte på spørsmål fra Lloyd's under utarbeidingen av rapporten, melder om gjennomsnittlig kostnad på 26 millioner til 125 millioner dollar.

deepsea atlantic sjettegenerasjons rigg
KOREA: Deepsea Atlantic er bygget ved Daewoo-verftet i Korea. Lloyd's navngir ingen av verftene som blir kritisert, men hevder de alle er asiatiske. Tore Stensvold

Kultur og kunnskap

Lloyd's-sjefen tror mye av problemene skyldes kulturforskjeller. Ifølge Sadler er komplisert utstyr og systemer som regel produsert i Europa, mens verftene er i Asia.

De som bygger installasjonene har som regel totalansvar for levering. De mangler imidlertid kompetanse til å koble sammen de komplekse systemene og få det til å fungere.

– Opplæring og kompetanseheving ved verftene er noe av nøkkelen for å løse problemet, sier Sadler til Teknisk Ukeblad.

Økende problem

Mer og mer kompliserte rigger og systemer betyr økte problemer.

I undersøkelsen kommer det fram at fem store riggverft ikke er i stand til å gjennomføre kontrakten på grunn av manglende kompetanse. I dag går ofte rigger fra verftet mens montører og ingeniører fortsatt jobber med å koble ferdig.

Riggeierne mener problemet ble verre i løpet av 2009. De ønsker å overta kontrollen av sammenstilling. Det vil i så fall bety slutt på turn-key eller EPC-kontrakter i riggsegmentet eller der det ikke er standardiserte produkter. Rigger blir neppe standardprodukter, ifølge Lloyd's.

CEO Richard Sadler, Lloyd's Register
BEKYMRET: Lloyd's Register og toppsjef Richard Sadler er redd sikkerheten blir dårlig når riggene bygges uten god nok kompetanse hos dem som setter sammen utstyret. Tore Stensvold

Ikke tid til trening

Derfor tror Sadler heller ikke regulering eller lover vil hjelpe.

Han er naturlig opptatt av sikkerhetsaspektet. Tapte inntekter og økte kostnader er ikke hele bildet.

– Tidspress og dårlig utført arbeide har selsvagt et sikkerhetsaspekt som bekymrer oss, sier Sadler.

Løsningen er sammensatt.

Plan og opplæring

– De som bestiller rigger er nødt til å planlegge bedre. De kan ikke bare designe og levere tegninger. De må legge inn opplæring av både egne og andres folk i prosjektet, sier Sadler.

Lloyd's vil selsvsagt tilby sine tjenester, men det er ikke det Sadler tenker på.

– Vi er opptatt av sikkerheten. Et sikkerhetssystem blir mer og mer viktig. For å ivareta sikkerheten må vi få bedre kontroll på sammenstillingsprosessen. Riggen må være ferdig for at personell skal få tid til opplæring før riggen går ut i oppdrag, sier han.

Stopper ikke

Han tviler på at riggeierne vil gi verftene bedre tid til å bygge.

– Verden er utålmodig. Veksten i verdensøkomonien og i energibehovet fortsetter å øke. Vi får ikke mer tid på bygging av her enkelt rigg, så problemet må løses med dagens byggetider, sier han.