HANDS ON: Ledelsen ved Kleven Maritime på rundtur ved Kleven Verft. Salgsdirektør Arve Holstad, teknisk direktør Ole Kristensen og adm.dir. Ståle Rasmussen. (Bilde: Tore Stensvold)
DELER: Styrelder Kjersti Kleven deler ut bonus til alle sansatte i Kleven Maritime. (Bilde: Tore Stenesvold)

Knalltall fra Kleven

  • Industri

Nå kommer resultatene av kontraheringsboomen for tre-fire år siden.

Med levering av flere seriebygde skip i fjor, blant annet for Siem Offshore, klarte Kleven Maritime å tjene bedre enn noen gang.

Gullåret

Det ble ny resultatrekord med 213,8 millioner kroner før skatt. Det er 97,4 millioner kroner bedre enn året før, som også var et rekordår, skriver det privateide selskapet i en pressemelding.

Selskapet mener å ligge godt an for 2011 også med en ordreserve på 10 skip verdt 3,7 milliarder kroner.

Gjør det selv

Konsernsjef Ståle Rasmussen er særdeles stolt av at konsernet klarer å levere gode resultater selv med høy grad av produksjon i Norge. Forklaringen ligger i dyktige og innovative ansatte. Kleven Maritime har modularisert produksjonen og bruker roboter i større grad enn andre skipsbyggere.

-Vi utfører relativt sett mer arbeid på prosjektene i Norge enn våre konkurrenter, og ønsker å fortsette med det for å bevare kvalitet og presisjon, sier Ståle Rasmussen.

Selskapet skal også investere 24 millioner kroenr i ny utrstningskai.

Bonusfest

Kleven Maritime har to verft, Kleven Verft i Ulsteinvik og Myklebust Verft i Gursken. Alle ansatte får bonus.

Styreleder Kjersti Kleven er opptatt av at de som har vært med på å skape denne suksessen også skal få være med å dele overskuddet:

– At de som har skapt suksessen får være med å dele det som er høstet, synes jeg er rett og rimelig. Klarer vi å fortsette å forbedre oss framover, vil de ansatte ha gode og interessante arbeidsplasser her også i framtiden, sier Kjersti Kleven.

Færre ansatte

Ved utgangen av 2010 var det 457 ansatte i konsernet, mot 527 i 2009. Nedskalering av virksomheten ved Myklebust Verft og ved leid anlegg i Førde, er de viktigste årsakene til nedgangen