Etter 80 års drift på Karmøy har Karmsund Maritime Service slått seg selv konkurs. (Bilde: KMS)

Karmsund er konkurs

Karmsund Maritime Service AS (KMS) har i dag meldt oppbud til Haugaland Tingrett. Verfet har vært i drift siden 1929.

– Sammen med de tillitsvalgte har vi arbeidet hardt for å unngå konkurs. I dag må vi dessverre innse at dette ikke har vært mulig. KMS har vært en del av dette lokalsamfunnet i 80 år og dette er den tøffeste og tristeste dagen i vår historie, sier konsernsjef Margaret Hystad i en pressemelding.

Tror på ny drift

Mandag ble det klart at Karmøy-verftet kjempet med ryggen mot veggen etter at rederiet Lewek Shipping hadde kansellert en kontrakt om bygging av to store ankerhåndteringsskip verdt 1,2 milliarder kroner.

Les også: 150 verftsansatte risikerer jobben

– Vårt fokus nå er å bistå bostyret i arbeidet med å bevare flest mulig arbeidsplasser her på Karmøy. Vi har stor tro på at vi kan videreføre drift i en eller annen form og få til en varig løsning for verftet, sier Hystad.

Kritisk til krisepakkene

Hovedtillitsvalgt i KMS, Helge Larsen, mener politikerne har sin del av skylda for at det har gått som det har gått:

– Hvis ikke Regjeringens krisepakker skal kunne redde disse arbeidsplassene, hvilke arbeidsplasser skal de da redde? Det er spørsmålet både Karmøy og verftsindustrien stiller seg i dag, sier Larsen i pressemeldingen.

KMS er et datterselskap av Karmsund Maritime AS, som vil bestå som et konsern for de øvrige selskaper.

– Normalt tap

Det er SpareBank 1 SR-Bank som vil ta det største tapet i karmsundkonkursen.

Ifølge banken selv har de en samlet eksponering overfor selskapet på cirka 290 millioner kroner når garantien fra det statlige Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK) er trukket fra.

– Den oppståtte situasjon vil bli reflektert i de samlede tapsavsetninger for første kvartal. Nivået for disse avsetninger forventes samlet sett å ligge innenfor et normalnivå for nåværende økonomiske konjunkturer, skriver banken i en pressemelding.

Banken har lånt ut penger til byggingen av to fartøy kontrahert av Solstad Shipping AS og garantert for Lewek-kontrakten. Eierselskapet Ezra Holdings har krevd tilbake 186 millioner kroner som allerede er innbetalt.