MINIHELIKOPTER: Skeldar V-150 kan utstyres med mange forskjellige instrumenter og er et viktig bidrag til fremtidens militære styrker. (Bilde: Saab/peter@svarteld.com)

Inn i avansert droneproduksjon

  • Industri

Kongsberg Devotek har bygget opp solid kompetanse innen fremstilling av avanserte drivlinjer.

Nå skal bedriften sammen med Saab utvikle og fremstille girsystemene for Saab Skjeldar V–150 AUV, et minihelikopter for forskjellige formål. Kongsberg Devotek skal levere gir til både hovedrotor og halerotor.

Prototyp

I første omgang gjelder leveransene systemene til prototypene, men kan på sikt også omfatte leveranser av en mulig serieproduksjon av girsystemene.

– At vi får gjennomslag innen flyindustrien for vår satsing innen drivlinjer, viser at vi har hatt riktig strategi, sier markedssjef Bent Isaksen i Kongsberg Devotek.

Tilfredsstiller krav

– Å levere delsystemer og produskter til avanserte flysystemer som Skeldar V–150 stiller store krav til leverandørene. Kongsberg Devotek har vist seg å møte våre høye krav og etterkommer våre ønsker, sier Jan Boström. Han leder utvikliklingsprosjektet Skeldar V–150.

Boström utelukker ikke at kontrakten kan innebære betydelige oppdrag i forbindelse med videreutviklingen av JAS Gripen jagerflyene innenfor den industriavtalen som nylig er inngått mellom den svenske leverandøren Gripen International og norske myndigheter.