PROJECT JACQUARD

Google vil la deg ringe med buksene

– Like ambisiøst som selvkjørende biler.

Se for deg at du sitter på sykkelen og kommer på at du må ringe noen. Men, du gidder ikke fordi det blir for mye styr med å fikle frem telefonen fra lomma.

Hvis du derimot kunne skjøvet fingeren over ditt jeanskledde lår for å sette i gang en samtale, kunne virkeligheten sett annerledes ut.

Dette kan skje hvis Google og jeansprodusenten Levi’s lykkes med «Project Jacquard», hvis mål er å lage klær som kan kommunisere. Det skriver Wired.

Les også: Kjetil (26) er eneste nordmann på Googles New York-kontor

Vil ha teknologien i alle tekstiler

De to planlegger å bruke elektrisk ledende (konduktiv) sytråd i bukser.

Slike tråder finnes allerede, men de blir ikke brukt i virkelig stor skala i kles- og tekstilindustrien.

Det vil Google gjøre noe med. Aller helst vil de gjøre dette så utbredt at det til slutt blir brukt i alle stoffprodukter, fra klær, til bilseter og i gardiner.

Her kan du se bilder og tekst om prosessen på Googles hjemmesider.

Trenger elektronikk

Den konduktive sytråden er ikke nok i seg selv. Man må også integrere miniatyrelektronikk i tekstilene, som berøringssensorer og haptikk.

Dette skal spille på lag med de konduktive sytrådene og gjøre det mulig å bruke berøring til å kommunisere med klærne sine.

Google har laget et tolags-system der elektronikken blir plassert mellom trådene, akkurat som kjøttet i en hamburger. På denne måten får man et materiale som er helt likt det designere bruker fra før.

Les også: Google sliter med å rekruttere nordmenn

Skal bruke eksisterende teknologi

Google har innsett at de ikke kommer til å klare å forandre en industri som ikke har endret noe særlig på produksjonsmetodene de siste to hundreårene.

Derfor skal konseptet fungere på dagens veverier og med eksisterende maskineri.

Men fremdeles gjenstår den tunge jobben med å overbevise tusenvis av forhandlere, designere og fabrikkeiere verden rundt om at dette er noe å satse på.

Les også: Slik finner du ut hva Google vet om deg

Google har fått med seg Levi's på laget for å produsere bukser som kan kommunisere med mobilen og andre elektroniske dingser. Google/Youtube

Kan slutte kretsen

Ivan Poupyrev er en av lederne i Googles Atap-avdeling, en topphemmelig lab der Googles sprøeste og mest ambisiøse ideer kommer fra.

– Det er helt latterlig at vi ikke allerede har klær som snakker med teknologien vår. Hver gang du legger mobilen i jakka, har du en smart-jakke. Problemet er at de to ikke snakker med hverandre. Det er ingen kobling mellom dem. Hvis vi får dette til, er kretsen sluttet, sier han til Wired.

Han forteller at Google jobber med en hel rekke apper som skal la deg kommunisere med telefonen din eller andre elektroniske dingser ved å gripe, swipe og ta på klærne dine.

Les også: Kameraet kan spare deg for hundretusener - slik får du det på mobilen

Vil utvikle programvare, ikke klær

Poupyrev ser for seg følgende scenarier: Hva om telefonen din visste at du kledde på deg og ringte en Uber så fort du var ferdig med å knytte slipset?

Hva om den automatisk begynte å registrere treningen når du knyttet på deg treningsskoene? Eller om du kunne snakke med telefonen din bare ved å gjøre én enkelt swipe-bevegelse på armen din?

Han sier Google ikke ønsker å bygge store klesfabrikker, ei heller produsere elektronikken. Målet deres er å lage apper og programvare som kontrollerer tøyet.

Ikke like nøyaktig

Det er godt som som umulig å lage tekstilbaserte berøringssensorer som er like presise som telefonen eller smartbrettet ditt. Men Poupyrev presiserer overfor Wired at de har laget sensorer som er gode nok til å gjøre enkle oppgaver.

På et prototype-nivå fungerer det på over 12 stofftyper, inkludert i silke, polyester og dongeri.

Sannynligvis er det likevel lenge til vi kommer til å se teknologien på markedet.

Wired skriver at dette er et like ambisiøst prosjekt som selvkjørende biler eller kontaktlinser som følger med på blodsukkernivået til diabetes-pasienter.

Derfor må Google nå jobbe hardt med å overbevise klesindustrien om at potensialet er stort og får med seg flere større produsenter på laget.

Les også: Slik kan Apple gjøre hjemtasten enda mer nyttig