Full City ble slept av grunnen ved Såstein mandag 17. august. Tre slepebåter var med i arbeidet, ledet av Smit Salvage og Buksér og Berging. Full City grunnstøtte natt til fredag 31. juli 2009. (Bilde: Kystverket)

Full City: Sliter med å ta ut tiltale mot trafikksentral

Politiadvokat Siri Kristin Karlsen i Telemark politidistrikt mottok tidlig en anmeldelse av trafikksentralen i Brevik og sentralens rolle under grunnstøtingen.

Vil ha svar

Men etterforskningen har bydd på utfordringer fordi politiadvokaten ønsker et objektivt svar på hvorvidt de ansatte ved trafikksentralen opptrådte i tråd med lover og regler, melder NRK.

– Problemet er at det ville vært naturlig å spørre Kystverket som har ansvar for Havne- og farvannsloven og praksis rundt dette. Men så lenge mulig ansvar kan strekke seg opp til Kystverket, som er den rette instansen med fagansvar her, så synes jeg det er problematisk å spørre dem om å gi en vurdering av eget arbeid, sier Karlsen som nå ber Fiskeri- og kystdepartementet om hjelp.

– Vi ber dem om råd om hvilken instans som kan bistå oss i slike saker.

Hos politiet

Tidligere ble sjøulykker etterforsket av det tidligere instituttet med sjøfartsinspektøren, men siden 2008 har sakene havnet hos det lokale politiet. Med begrenset erfaring i etterforskning av sjøulykker er denne saken blitt en verkebyll for politiet i Telemark.

Full City-forliset skjedde natt til 31. juli i fjor. Det Panama-registrerte lasteskipet grunnstøtte ved Såstein utenfor Langesund. Om bord på skipet var det 1.000 tonn tungolje og 120 tonn lettolje og mye av oljen lekket ut i sjøen.

Kapteinen ble dømt til seks måneders fengsel, 60 dager ubetinget, for brudd både på skipssikkerhetsloven og forurensningsloven. Tredjestyrmannen ble kun dømt til 60 dagers fengsel, 21 av dem betinget, for brudd på forurensningsloven.