TAR MED FLERE: Åpne ferjer kan ta med fullt antall passasjerer selv om de også frakter vogntog med LNG eller annen gass om bord. Ferjer som går på LNG får også lov til å ta med det antall passasjerer de har sertifikat for. (Bilde: Fjord1/HARALD M. VALDERHAU)
LEMPER: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen har fått mange spørsmål fra ferjerederier og gasstransportører om begresninger på ferjer. Nå er regelverkt myket opp. (Bilde: Tore Stensvold)

Fjerner ferjekø

  • Industri

Fra og med i dag kan bilferjene igjen få med alle passasjerene selv om det er en trailer med gass om bord.

Nye forskrifter trer i kraft i dag som innebærer at regelverket for frakt av flytende industrigasser lempes.

Det betyr at regelverket som gjelder for frakt av nedkjølte gasser på skip likestilles med regelverket som gjelder for andre typer gasser og farlig gods.

Maks 25 perosner

Inntil nå har maksimalt antall passasjerer vært satt til 25 personer dersom en ferje skal ha med et vogntog med flytende naturgass (LNG) eller andre gasser.

Det har fått ferjerederiene til å rase. I flere tilfeller har 90 prosent av passasjeren stått igjen på land mens ferja har gått med dekket halvfullt av biler og et vogntog med gass.

DNV-rapport

– Vi har fått så mange henvendelser om det urimelige i dette at vi ba Det Norske Veritas om en vurdering av sikkerheten. Konklusjonen fra DNV er at det ved å ta en del forholdsregler ikke er farligere å frakte gass enn annet farlig gods, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen til Teknisk Ukeblad.

Spesielt ille ble det når vogntog med gasser og annet farlig gods skulle om bord i gassdrevne ferjer.

– Da ble den totale mengden gass om bord slått sammen og vi fikk spesielt uheldige utslag, sier Akselsen.

Parkeres bak

Blant forholdsreglene er inspeksjon av kjøretøyet for å avdekke eventuelle lekkasjer samt å plassere kjøretøyet bakerst på ferja slik at en eventuell gassky luftes ut bak.

Det skal også være en sikkerhetssone rundt vogntoget, det vil si at det ikke står personbiler nærmere enn tre meter.

Farligere på veien

Regelverket i Norge er basert på internasjonalt regelverk. Men det er ikke mange land med så mange ferjeforbindelser som Norge.

Her er det i hovedsak også ferjer med åpne dekk og korte overfarter.

I DNV-rapporten påpekes det at det faktisk er større risiko forbundet med omkjøring på land enn å tillate vogntog med gass om bord på ferjer.