JUICE: På ni produksjonslinjer tappes ca. 65 millioner liter drikkevarer i året. Her raser juicekartonger gjennom den ene tappelinjen.
KNIPPE: Fabrikkdirektør Trine Lerum Hjellum med et knippe av egne produkter som produseres i anlegget i Kaupanger.
SYLTETØY: I Sogndal produseres alt syltetøy i rasende fart.
ROBOT: Ferdige spann med syltetøy settes automatisk på paller av en robot

Drikkevarer på løpende bånd

  • produksjon

KAUPANGER: – Målet er å ha et høyt automatiseringsnivå på alt utstyr. Vi trenger det for å være konkurransedyktig, sier fabrikkdirektør Trine Lerum Hjellhaug. Maskiningeniøren fra NTNU er ett av de fem barna til forrige generasjon som nå har overtatt aksjene i familieforetaket.





65 millioner liter i året

På Kaupangerskogen ligger et moderne fabrikkanlegg der Lerum har samlet all produksjon av drikkevarer. Her arbeider 80 ansatte i to skift med å produsere ca. 65 millioner liter drikkevarer i året. Kapasiteten er større fordi Lerum tidligere produserte for Pepsi, men mistet avtalen i 1998.

– Det er overkapasitet i Norge etter at Coca Cola bygget egen fabrikk, sier fabrikkdirektøren.

I alt har fabrikkanlegget ni forskjellige produksjonslinjer som produserer forskjellige typer juice, saftprodukter og brus.

– Det er utfordrende både å produsere egne merker og for andre. Med så mange forskjellige varianter blir det mange omstillinger, og vi arbeider med å få ned omstillingstiden, sier Trine Lerum Hjellhaug.

– Selve tappelinjene har høy automatiseringsgrad. Vi ser derfor på hvordan støttefunksjonene kan rasjonaliseres. Likevel trengs det folk til å passe på. Det er grenser for hvor langt ting kan automatiseres, påpeker hun. Dessuten har de problemer med å rekruttere folk med gode nok automasjonskunnskaper.

Hygiene og renhold er to faktorer som har høyeste prioritet.

– Det er tross alt matvarer vi produserer. Vi er sertifisert etter BRC-standarden (trygg mat). Det betyr at produktene ikke skal skade forbrukerne, sier hun. – Vi har også et system for å spore tilbake på produktene, men vi håper ikke å få bruk for detl.

På maskiner som produserer juice er det kobling mot systemet som styrer produksjonen. – Utstyr fra forskjellige leverandører som bruker ulike styringssystemer gjør det vanskelig å koble systemer sammen, sier Trine Lerum Hjellhaug. Nå i senere tid har de prøvd å standardisere på systemer fra Siemens.





Designpris

I mars mottok Lerum Fabrikker en designpris for sin nye husholdningssaft. Sammen med etikettprodusenten Stenquist AS fikk de prisen OPPack awards for fjerde kvartal i fjor. Prisen fikk de for designet på etikett og flaske, trykkvalitet og det faktum at Lerum med produksjon av engangsflasker med denne type etikettering er banebrytende i Norge.

Prisen blir delt ut av ExxonMobil Chemical og er en prestisjetung utmerkielse innenfor næringsmiddel- og emballasjenæringen. ExxonMobil leverer rundt 140.000.000 kg polypropylenefolie hvert år til disse områdene. Husholdningssaften til Lerum legger beslag på ca. 1000 kg.





Resirkulerer

Lerum er medlem av Materialretur, som arbeider for å gjenvinne engangsemballasje og for å redusere avfallsmengden for engangsemballasje på drikkekartong, glass og metallemballasje. Også plast og papir som blir nyttet til emballasje av inngående råvarer, blir resirkulert.

Lerum bruker gjenvinningsflasker og gjenbruksflasker til saft og brus. Brukte flasker blir vasket, etiketter blir skilt ut og levert til gjenvinning. Korker blir kvernet opp og resirkulert. Lerum er også medlem av Norsk Resirks pante- og innsamlingssystem for engangs drikkevareemballasje i Norge.





Fakta

Gjennom fire generasjoner siden 1907 har Lerum produsert varer til norske husholdninger. I dag er Lerum en landsdekkende leverandør av saft, syltetøy, juice, og brus både gjennom dagligvarebutikker og storhusholdning.

LERUM FABRIKKER

Aktuell med: Designpris for sin engangsflaske og etikettering for husholdningssaft. Nå kommer saften med 20 prosent mindre sukker og mer råsaft fra frukt og bær