AVTALE: Bergen Group eier et stort anlegg på Hanøytangen med en gedigen tørrdokk på 125 x 125 meter samt store kanainlegg. En langsiktig avtale med Transocean om vedlikehold og modifikasjon av rigger gir en solid base for driften. (Bilde: Bergen Group)
NY MARK: Bergen Group Engineering med Irene Thunes Hordvik i spissen, vil pløye ny mark blant annet innen offshore vindkraft og fornybar enegeri. (Bilde: Tore Stensvold)

Bygger opp bergensingeniører

  • Olje og gass

BERGEN: Bergen Group Engineering (BGE) har på litt over halvannet år økt fra to til 30 personer.

Vedlikehold, modernisering og nye forretningsmuligheter er områdene direktør Hordvik jobber innenfor.

– Det begynte med meg og en til i januar 2008. Deretter har det utviklet seg, sier hun, som også styrer et kontor med seks ansatte i Harstad.

Knoppskytingen i Harstad er ikke tilfeldig. Økt offshoreutbygging i nordområdene og basevirksomhet gir innpass mot vedlikehold og modifisering.





Irene Thunes Hordvik, adm. dir. Bergen Group Engineering med 30-35 ansatte.
Kompetanse på tvers BYGGER OPP: Irene Thunes Hordvik leder Bergen Group Engineering som har vokst fra 2 til rundt 30 ansatte på under to år. Tore Stensvold

Kompetanse på tvers

– Teknologi og ingeniørtjenestene er integrert vertikalt i alle de fire virksomhetsområdene i Bergen Group, sier konserndirektør Pål Engebretsen, som likevel ser offshore som det meste lovende og spennende markedet.

Oppstarten av Bergen Group Engineering var ment som en støtte og en buffer som kunne gi større fleksibilitet til de til sammen ca. 300 ingeniørene i konsernets ulike bedrifter.





Tid til å tenke

Bergen Group Engineering er lagt under Offshore, men jobber for hele konsernet. Markedet krevde rask oppbygging fra januar 2008. Men siste halvåret har de fleste satt bremsene på. Det er Hordvik glad for.

– Det er greit å få litt mer tid til å få kompetanse og systemer på plass før vi ekspanderer altfor mye, sier hun. I tillegg til egne ansatte, er avdelingen styrket med innleide.

BGE jobber nå med innkommende konsulentoppdrag, yter konsulent- og engineeringbistand til resten av konsernet samt en del egne utviklingsprosjekter.





Pål Engebretsen, konsernsjef i Bergen Group, leder et konsern i voldsom vekst.
Tester skipssystem STATSER OFFSHORE: Pål Engebretsen, konsernsjef i Bergen Group, staster stort på riggmarkedet og vedlikehold. Det er investert 100 millioner i tørrdokka og kaianlegget på Hanøytangen. Tore Stensvold

Tester skipssystem

BGE har hatt personell involvert i alle skip som er bygget i konsernet i løpet av de to siste årene. Mest utfordrende var arbeidet med Fugro Synergy.

– Det er ett av de mest kompliserte fartøy som er bygget. Det er veldig fleksibelt og kan operere på havdyp ned mot 3000 meter, sier Hordvik. BGE var med på elektro- og automasjonsarbeidet og testing av systemer om bord.

BGE jobber også en del med produktutvikling, og ser store muligheter innen fornybar energi.





Vindkraft-utfordringer

– Det dreier seg både om å gå inn i prosjekter i regi av Innovasjon Norge og andre, samt egenutvikling, sier Hordvik, som mener offshore vindkraft er spesielt interessant.

Da kan offshoreerfaring og skipskunnskap i flere deler av Bergen Group benyttes.

Hordviks folk ser både på bunnfaste og flytende vindturbiner, installasjonsskip, samt sikker transport og overføring av folk fra skip til tårn til havs.

– Dette er spennende områder med mye upløyd mark, sier Hordvik.





Megadokk og rigger

Bergen Group eier den store tørrdokken på Hanøytangen der store rigger kan dokkes og der dypvannskaiene bygges ut.

Målet er å ta mer og mer ombygging- og vedlikeholdsjobber. BGE bygger derfor bevisst opp kompetansen på rigger.

– Våre ingeniører har vært ute i industrien og jobbet "hands on". Det gir dem en betydelig fordel, og flere var derfor med på å planlegge ombygging og utvidelser på Hanøytangen, sier Hordvik.

Konsernsjef Pål Engebretsen er stolt over arbeidet med utvidelser av Hanøytangen.

– Vi har i år investert 130 millioner kroner for å skreddersy området til riggmarkedets behov. Det finnes bare to store dokker i Europa, vår og en i Nederland, sier han, og legger til:

– Vår riggkompetanse er helt i front.