GASSDRIFT: Solstad Rederi har bestilt et LNG-drevet forsyningsskip fra STX Europe i Langsten. Det 94,3 meter lange skipet skal leveres i slutten av 2011. (Bilde: STX Europe)

Bygger LNG-drevet PSV

  • Industri

LNG-drevet forsyningsskip

Lengde: 94,3 meter



Bredde: 20 meter



Dypgang: 8,3 meter



Dødvekttonn: ca. 5.000 tonn

STX Europe har designet og skal bygge skipet for Solstad.

Skroget bygges ved verftsgruppens skrogverft i Romania, mens utrustning skjer ved STX Europe Langsten.

Lang LNG-erfaring

Sjef for STX Europes avdeling for offshore og spesialskip, Roy Reite, sier ifølge en pressemelding at kontrakten bekrefter deres posisjon som bygger av miljøvennlige skip. STX Europe – tidligere Aker Yards, har bygget flere LNG-drevne ferjer og offshoreskip.

-Vi har allerede en sterk referanseliste å vise til innen LNG-skip. Nå gleder vi oss til å utvikle dette skipet sammen med Solstad, sier Reite.

Ny drivstofftank

Vanligvis har LNG-tankene vært såpass store og plasskrevende at det har gått ut over lastkapasiteten. STX Europe har utviklet en ny tank som krever mindre plass og som plasseres i skipet slik at lastkapasiteten blir større enn på tilsvarende skip, skriver STX Europe.

Skipet bygges for å kunne bruke både naturgass (LNG); biodrivstoff og vanlig marin diesel. Skipet bygges etter DNVs klasse Clean Design.

Levering 2011

Designen har fått navnet STX Europe PSV 12 LNG. Det bygges også for å kunne brukes i redningsoperasjoner, mannskapsberging og oljeoppsamling.

Kontrakten er verdt ca. 450 millioner kroner. Levering er avtalt til siste kvartal i 2011.