MILJØ: De to nye plattform forsyningsskipene til Island Offshore skal gå på LNG. (Bilde: Harald M. Valderhaug)

Bygger flere LNG-skip

  • Industri

Forsyningsskip:

  • Design: Rolls-Royce UT 776 CDG
  • Verft: STX Europe, Brevik (skrog fra Braila, Romania)
  • Lengde: 96 meter
  • Bredde: 20 meter
  • Dødvekttonn: 4.750
  • Motorer: 2 x Rolls-Royce 2.190 kW LNG-motorer + 2 x Rolls-Royce dieselmotorer 1.900 kW
  • Oljevern: Bygges til NOFO 2009-klasse

Island Offshore har bestilt to nye forsyningsskip fra STX Norway Offshore. Begge skal bruke flytende naturgass til framdrift.

STX Norway har dermed skaffet seg 10 LNG-skip på referanselista. Seks er levert, to er under bygging og nå er to nettopp bestilt. I jun fik STX kontrakt med Solstad på en LNG-drevet PSV med STX-design.

Voksen teknologi

– Rederiene begynner å bli trygge på at teknologien er gjennomprøvd og distribusjonsnettet for LNG langs kysten bygges stadig ut, sier informasjonssjef Hege Anita Akselvoll i STX Europe.

Skipene til Island Offshore blir utstyr med to rene LNG-motorer samt to dieselmotorer. Dermed har skipet doble systemer, som regelverket krever. Det sikrer nok motorkraft dersom ett av systemene skulle falle ut.

Brevik

Skrogene til de 96 meter lange skipene blir sveiset i Romania og tauet til STX i Brevik, der de ankommer henholdsvis desember 2011 og februar 2012. Levering fra verftet er satt til andre og tredje kvartal i 2012. Det gir arbeid til ca. 200 ved verftet.

– Hvert av skipene får to rene LNG-motorer og to dieselmotorer. Skipene kan bruke bare det ene, eller bare det andre motorsettet, eller en kombinasjon, avhengig av kraftbehov, sier prosjektleder Karl Henrik Jensen i STX Offshore Norway i Brevik.

Erfaring

Skipene er av Rolls-Royce UT 776 CDG design. Kontrakten er verdt ca. 900 millioner kroner.

STX Europe, den gangen Aker Yards, leverte den første LNG-drevne ferja i Norge i 2000. Deretter er det levert ytterligere fem LNG-drevne skip, samt nå fire under bygging.

Verftet i Brevik har ikke bygget LNG-drevne skip tidligere.

– Vi har kompetanse internt i STX-systemet samt at leverandørene har mye erfaring. Det betyr ikke noe at ikke vi har levert slike skip tidligere, sier Jensen.