TOKT: Svanen er på regelmessige tokt. I år får skonnerten 1 million kroner fra Riksantikvaren. (Bilde: Riksantikvaren)
100-ÅRING: DS Hestmanden ble bygget i 1911 for å frakte varer og mennesker langs kysten i nord. Deltok i begge verdenskriger. Siste skip fra Nortraship-flåten. Skipet er 60 meter langt, 9,1 meter bredt og hadde en trippelekspansjons dampmotor på 550 ihk. (Bilde: Maleri)
BRUKES: Støtte til fartøysvern skal sørge for at skipene kan settes i stand, vedlikeholdes og seiles. Bildet er fra et tokt med skonnerten Svanen sommeren 2009. (Bilde: Riksantikvaren/ Tor Marthinsen)
STOLTHET: Svanen på tokt sommeren 2009. (Bilde: Riksantikvaren/ Tor Marthinsen)

Bevarer historiske skip

  • Industri

Riksantikvaren har i statsbudsjettet for 2011 fått 42 millioner kroner til bevaring og istandsetting av gamle skip og fartøy.

Det er lite, mener riksantikvar Jørn Holme. Riksantikvaren hadde søknader inne for til sammen 187 millioner kroner.

Hestmanden

Nå er imidlertid pengene fordelt på skip og fylker. Vest-Agder stikker av med 5,5 millioner kroner, der skipet Hestmanden får fem millioner kroner.

D/S Hestmanden ble bygget i Bergen ved Laxevaag Maskin- & Jernskibsbyggeri i 1911 for A/S Vesteraalens Dampskibsselskab. Fartøyet gikk opprinnelig i godstrafikk på kysten, men har også seilt i internasjonal trafikk og gikk i konvoi under andre verdenskrig.

Skipet ble i 1955 solgt til opphogging, men ble i stedet brukt videre. I 1979 ble Hestmanden kjøpt av Norsk Veteranskibsklub. Det er nå under restaurering på Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter i Kristiansand.





Skibladner

Buskerud er eneste fylke som ikke får en krone til å ta vare på eldre skip og farkoster. I Oslo er sju skip bevilget støtte, der skonnerten Svanen stikker av med en million kroner.

Oppland får støtte til å ta vare på Skibladner med 1,515 millioner kroner. Ytterligere tre fylker får støtte til bevaring av kun ett skip, alle andre fylker har flere skip på tilskuddslisten.

Krav

For at et fartøy skal få tilskudd, må fartøyet eller typen ha kulturhistoriske relevans for norsk maritim virksomhet. Det tas også hensyn til skipet tilstand og grad av autentisitet.

– De historiske fartøyene er viktige for kystnasjonen Norge, sier riksantikvar Holme.

Ut på sjøen

Ifølge Holme er noen av skipene i dårlig stand.

– Tilskuddene skal gå til å vedlikeholde fartøyene slik at de kan være i aktiv bruk på sjøen, sier han ifølge en pressemelding.

Det er ca. 210 eldre fartøy som har vernestatus gjennom frivillige avtaler med Riksantikvaren. Seks fartøy er fredet, og fire er varslet om at vil bli fredet.





Se fylkeslisten her.