Statoilsjef Helge Lund har lenge fokusert på selskapets kjerneverdier. Nå får han fire nye verdier å forholde seg til. (Bilde: Anders J. Steensen)

Åpen og modig

  • Industri

Statoils gamle kjerneverdier

  • Nyskapende
  • Tett på
  • Profesjonell
  • Sannferdig
  • Omtenksom


Hydros gamle kjerneverdier

  • Mot
  • Respekt
  • Samarbeid
  • Målrettethet
  • Fremsyn


I forbindelse med at Statoil og Hydro i dag offisielt gjennomgår fusjonen til ett selskap, har en arbeidsgruppe gått gjennom de såkalte kjerneverdiene i de to selskapene, skriver Dagens Næringsliv.

Både Statoil og Hydro har tidligere brukt store ressurser på å profilere disse kjerneverdiene, og de lekses blant annet opp på interne samlinger og i medarbeidersamtaler.

Fire nye

I dag presenteres fire nye verdier, som skal erstatte Statoils fem gamle og Hydros fire. Dette er hva de kom frem til:

  • Modig
  • Åpen
  • Tett på
  • Omtenksom

Dermed ryker både nyskapende, profesjonell og sannferdig ut av listen.

Åpen

Eneste nykommer er åpen, som ifølge Statoils informasjonsdirektør Ola Morten Aanestad er et signal på at de ansatte må være åpne for impulser fra sine nye kolleger.

Hovedtillitsvalgt Stein Bredal i YS i Statoil har tidligere vært skeptisk til kjerneverdimaset i Statoil. Han mener Statoil de siste årene har blitt en mindre åpen organisasjon enn før, og noterer seg at åpen er en ny verdi.

– Vi får håpe de mener det. Vi skal i alle fall utfordre dem på det, sier Bredal til DN.